عمده سود تولیدکنندگان به جیب واسطه های بین‌المللی می‌رود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس گفت: مشکلات تحریم و عدم عضویت در اتحادیه گروه ویژه اقدام مالی پولشویی"اف.ای.تی.اف" سبب شده که سود تولیدکنندگان و کشاورزان در قالب دور زدن تحریم‌ها عاید واسطه‌ های بین‌المللی شود.

جمال رازقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص وضعیت و تنوع محصولات صادراتی از مبدأ استان فارس، افزود: بخش زیادی از میوه و تره‌بار استان فارس صادر می‌شود که نشان دهنده ظرفیت صادراتی بسیار بالای این استان است، ضمن آنکه فرآورده‌های پتروشیمی، سیمان و محصولات فولادی از دیگر محصولاتی هستند که از این استان به دیگر کشورهای جهان صادر می‌شود.

وی با بیان آنکه با توسعه فعالیت مجتمع عظیم آلومینیوم جنوب شاهد صادرات کالاهای تولیدی این واحد نیز خواهیم بود، گفت: از دیگر محصولات دارای مزیت صادراتی استان، صنایع تبدیلی و کشاورزی است که رب گوجه فرنگی جایگاه ویژه ای در این بین دارد.

رازقی با ارائه آماری از حجم صادرات استان فارس در سال گذشته (۹۹)، بیان داشت: در دوره مورد بررسی حجم صادرات استان بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار شد که در مقام مقایسه با سال مشابه خود در سال ۹۸ مقداری افزایش نشان می دهد.

فرصت جهش صادراتی در ۹۹ از دست رفت

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با ابزار تأسف از فرصت سوزی پیش آمده در جریان صادرات، اظهار داشت: با وجود همه گیری ویروس کرونا و افزایش نرخ برابری دلار در مقابل ریال در سال گذشته، فرصتی برای تولیدکنندگان فراهم شد تا از این طریق صادرات خود را تا چند برابر افزایش دهند اما مشکلات تحریم و وجود برخی مقررات دست و پاگیر اداری مانع از تحقق آن گردید.

وی گفت: صدور و ابلاغ بخشنامه‌های متعدد از سوی «بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت»کار را به جایی رساند که برخی از صادرکنندگان سال گذشته دست از فعالیت بکشند.

رازقی با تشریح شرایط سخت صادرات به خاطر وجود تحریم‌ها و عدم عضویت در"اف.ای.تی.اف"، اظهار داشت: این نارسایی ها باعث تحمیل هزینه های زیادی در حال حاضر به صادرکنندگان شده است، برای مثال مجموعه صادرکنندگان میوه و تره بار استان نه تنها برای انتقال ارز و ایفاد تعهدات ارزی خود با مشکلات متعددی مواجه هستند بلکه بخشی از بازارهای خود را نیز از دست داده اند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: هزینه‌ای که امروز صرف نقل و انتقال پول از طریق واسطه‌ها می‌شود، می‌تواند در قالب ارزش افزوده در اختیار کشور قرار گیرد و تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی را منتفع کند.

وی در پایان بار دیگر تأکید کرد: استان فارس ظرفیت بسیار بالایی در زمینه صادرات دارد که اگر مشکلات موجود مرتفع شود، در مدت زمان کوتاهی می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ صادراتی کشور مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 43817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =