رشد ۱۳ درصدی مطالبات غیرجاری بانک‌ها در پاییز ۹۹

آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهند که میزان مطالبات غیرجاری سیستم بانکی در پایان فصل سوم سال ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل از آن ۱۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، مطالبات غیرجاری سیستم بانکی در پایان آذرماه ۱۳۹۹ حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم نسبت به تابستان سال ۱۳۹۹ رقمی معادل ۷ درصد و نسبت به پاییز سال ۱۳۹۸ نیز حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است.

تسهیلات یا مطالبات غیرجاری بانک‌ها به آن دسته از تسهیلات پرداختی آنها گفته می‌شود که سررسید آن گذشته، معوق یا مشکوک‌الوصول شده است.

سهم مطالبات غیرجاری به کل مانده تسهیلات (ارزی و ریالی) نیز در پاییز سال گذشته برابر با ۸.۵ درصد بوده که این رقم نسبت به فصل تابستان سال ۱۳۹۹ رقمی معادل ۰.۲ واحد درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن نیز ۱.۷ واحد درصد کاهش یافته است.

این موضوع می‌تواند حاکی از بازگشت نسبی تسهیلات هم در بخش ریالی و هم در بخش ارزی باشد.

براساس آمارهای منتشر شده بانک مرکزی، از بهار سال ۱۳۹۸، سهم مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات ارزی، به طور قابل توجهی بالاتر از سهم آن از کل تسهیلات ریالی شده است.

در بهار سال ۱۳۹۸، سهم مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات ارزی ۱۴.۲ درصد بود اما سهم آن از کل تسهیلات ریالی ۱۰.۵ درصد.

با این حال در پاییز سال گذشته نیز سهم مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات ارزی به ترتیب به ۱۲.۵ درصد و ۷.۴ درصد تغییر یافته است.

کد خبر 43829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =