تحقق توسعه‌ اقتصادی کشور بدون توجه به صادرات، میسر نیست

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان آذربایجان غربی با اشاره به نقش رشد صادرات در رونق تولید، گفت: تحقق توسعه اقتصادی به طور قطع بدون توجه به افزایش حجم صادرات، امکان‌پذیر نیست.

احمد دلیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش بی‌بدیل توسعۀ صادرات در رونق تولید و اشتغالزایی در کشور، افزود: رشد اقتصادی نقش مهمی در ورود کشورها به چرخه‌ حل مشکلات، ایجاد فرصت‌ها و استانداردهای ارتقاء یافته زندگی دارد و در واقع مسیر توسعه اقتصادی، در کشورها بر محور رشد اقتصادی تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه رونق تولید یکی از مزایای افزایش صادرات است، افزود: در شرایط کنونی که کاهش نرخ سرمایه‌گذاری و تجارت جهانی؛ کاهش نرخ رشد در بسیاری از بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه را در پی داشته است، اتخاذ سیاست‌های رشد از جمله رونق تولید با هدف بهبود بخشیدن فضای سرمایه‌گذاری باید به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد.

عضو اتاق بازرگانی استان آذربایجانغربی ادامه داد: در ایران نیز با توجه به تحریم‌های اعمال شده و تبعات نامطلوب آن بر اقتصاد باید مسئله رشد اقتصادی به هدف اصلی و راهبرد بلندمدت کشور تبدیل شود، بنابراین لازم است توجه به بخش صادرات که یکی از مقوله‌های توسعه‌یافتگی اقتصادی است، مورد تاکید قرار گیرد.

وی معتقد است: صادرات دریچه‌های ویژه و خاصی را به سوی اقتصاد باز کرده و اقتصاد کشور را به اقتصادهای بزرگ دنیا پیوند می‌زند.

دلیری با اشاره به لزوم گسترش ارتباطات بین‌المللی در حوزه تجارت و صادرات، افزود: ایده‌آل‌ترین شرایط برای صادرکننده و تولیدکننده، دسترسی کشور به بازارهای جهانی است؛ یعنی محصولات ایرانی بتوانند بدون هیچ مشکل و نارسایی در بازارهای جهانی حضور یافته و با نمونه‌های مشابه خارجی رقابت کنند، اما متأسفانه امروزه تحقق این ایده‌آل در دسترس نیست.

عضو اتاق بازرگانی استان آذربایجانغربی بر ضرورت بهره‌گیری از بازار ۳۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه تأکید و تصریح کرد: در شرایط کنونی که به دلایل مختلف نمی‌توان در عرصۀ تجارت بین‌الملل نقش‌آفرینی بهینه داشت، توجه به بازارهای منطقه و همسایه ضرورتی دوچندان دارد، خاصه اینکه در این بازارها مشکلات و موانعی مانند محدودیت‌های پولی و بانکی وجود ندارد و حمل‌ونقل نیز با سهولت بیشتری انجام می‌شود. علاوه بر اینها، بازارهای منطقه شناخت نسبی و خوبی از تولیدات ایرانی دارند و به همین دلیل بازاریابی در آنها هزینه‌بر و زمان‌بر نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: شناخت ما از سیاست‌های یکپارچه و کلی بازارهای همسایه سبب می‌شود کالای ایرانی قدرت بیشتری برای فروش در این کشورها داشته باشد که این موضوع به خودی‌خود یک مزیت و یک دلیل برای گسترش حجم مبادلات با کشورهای همسایه و منطقه است.

کد خبر 43968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =