حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان امکان افزایش صادرات این بخش را در پی دارد

یک فعال حوزه دانش‌بنیان با بیان آنکه صادرات محصولات این بخش نه تنها می تواند در ایجاد ارزش‌افزوده و افزایش درآمدهای ارزی بلکه در تقویت اقتصاد ملی نقش اساسی ایفا کند، گفت: از آنجا که جوانان فعال در شرکت‌های نوپا قدرت تولید محصولات با فناوری بالا را دارند می توانند بتدریج کالاهای خود را به عنوان کالای صادراتی به اقصی نقاط جهان صادر کنند.

فرهاد رجالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در عین حال تاکید کرد که برای تحقق این امر شناسایی دقیق شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی، تفکیک آمار صادرات کالاهای دانش‌بنیان از غیر دانش‌بنیان و رتبه‌بندی صحیح آنها ضروری است.

وی درباره نارسایی های مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تجاری سازی محصولات شان، افزود: اگرچه برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایده‌هایی را دنبال و به مرحله تولید رسانده اند که مورد نیاز امروز جامعه نیست ولی آنها می توانند با بازاریابی مناسب و درست امکان صدور آنها را فراهم کنند.

وی معتقد است: چون شاکله شرکت‌های دانش‌بنیان را جوانان تشکیل می‌دهد، این قشر از جامعه توان مالی بالایی ندارد تا محصولات خود را پس از ابداع و تولید، به جامعه معرفی کند و در مسیر تجاری سازی آن نیز گام بردار پس دستگاههای اجرایی مربوطه باید از آنها حمایت تا بتوانند زمینه توسعه فعالیت خود را فراهم کنند.

رجالی با تأکید بر ضرورت توسعه تجاری سازی محصولات تولیدی در شرکت‌های دانش‌بنیان، ابراز داشت: ورود به بازار و معرفی محصولات امر مهمی است که مدیران این شرکت ها باید یک بخش از شرکت‌های دانش‌بنیان را به آن اختصاص دهند تا در گام بعدی فرصت ورود به بازارهای جهانی را مهیا نمایند.

این فعال حوزه دانش‌بنیان تصریح کرد: هرچند برخی از این شرکت‌ها در سال‌های اخیر با کسب علم بازار توانسته‌اند بخشی از محصولات خود را به چرخه صادرات وارد کنند، اما این ارقام هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد که روزی بخشی از صادرات غیرنفتی را فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان برعهده بگیرند، اظهار داشت: بنده با اطمینان می‌گویم که این ظرفیت در جوانان فعال در این عرصه وجود دارد و هم اکنون نیز با کمک «صندوق نوآوری و شکوفایی» بخشی از محصولات این شرکت‌ها به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

رجالی تأکید کرد: لازم است محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به کشورهای دارای سطح تکنولوژی پایین تر نسبت به ایران صادر شود و برخی از کشورهای منطقه و قاره آفریقا بازار بسیار مناسبی برای محصولات این شرکت‌ها هستند.

این فعال حوزه دانش‌بنیان در پایان با درخواست از دولت برای پشتیبانی جدی تر از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: باید در بحث مقررات گمرکی و همچنین ارائه تسهیلات، از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت جدی صورت بگیرد. همچنین سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف باید تلاش بیشتری در معرفی محصولات دانش بنیان ایرانی انجام دهند.

کد خبر 44089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =