بخش صادرات نیاز به حمایت جدی دستگاههای حاکمیتی دارد

یک کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از بی توجهی نهادهای حاکمیتی از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: از آنجا که محصولات حوزه دانش‌بنیان به دلیل استفاده از تکنولوژی روز و هزینه کم تولید، قابلیت تجاری سازی و توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارند، دستگاههای اجرایی باید بیشتر از آنها حمایت کنند.

علی اکبر نیکو اقبال روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم، با بیان آنکه در حال حاضر انواع مشکلات، بخش‌های مختلف اقتصاد کشور از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز درگیر کرده است، از متولیان و فعالیت جوانان در این بخش تمجید و قدردانی کرد و در خصوص دلایل این امر افزود: فعالان حوزه دانش‌بنیان با ایده‌های نو و با کمترین هزینه در حال پدید آوردن محصولات جدیدی و مختلفی هستند که می توانند بتدریج درآمد صادراتی کشور را در آینده افزایش دهند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان آنکه نباید از توان و ظرفیت شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان غافل شد زیرا این شرکت ها می توانند محصولات جدیدی از تولیدات خود را به بازارهای هدف صادر کنند، اظهار داشت: محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت بسیار بالایی برای تجاری سازی تولیدات خود دارند زیرا نسبت به دیگر تولیدات کشور، دارای پشتوانه و پایه علمی بالا هستند.

نیکو اقبال اضافه کرد: دستگاهها و بخش‌های حاکمیتی باید از محصولاتی که از علم روز بهره می‌گیرند و با کمترین هزینه تولید می‌شوند، حمایت و بستر لازم برای معرفی و عرضه تولیدات این بخش در حوزه صادرات را فراهم کنند.

این استاد اقتصاد با انتقاد از نگاه موجود در کشور به بخش صادرات، تاکید کرد باید تمرکز بر صادرات محصولات نفتی، پتروشیمی و برخی از اقلام سنتی کمتر شود و بتدریج بخشی از درآمدهای صادراتی به تولیدات جدید دانش‌بنیان اختصاص یابد و با بازاریابی صحیح و تجاری سازی محصولات بتوان امکان عرضه و صدور محصولات دانش بنیان به برخی از کشورهای همسایه را نیز مهیا کرد.

وی با ارائه یک پیشنهاد، گفت: با برپایی نمایشگاه‌های مدرن و به روز، می‌توان توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان را به نمایندگان کشورهای دیگر معرفی و با حضور در این نوع فعالیت ها می توان زمینه  توسعه صادرات این محصولات را فراهم کرد.

نیکو اقبال در پایان گفت: کشورهای صنعتی بیشترین حمایت را از روند صادرات خود انجام می‌دهند و با قدرت در برابر واردات محصولات به کشور خود ایستادگی می‌کنند بنابراین باید چنین نگاهی نیز در کشور ما حاکم شود و صادرکنندگان بیش از پیش مورد حمایت جدی و هدفمند قرار بگیرند.

کد خبر 44133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =