یورو؛ کارت ایران در زمین اروپا

جایگزینی یورو به جای دلار سیاستی است که می تواند جایگاه ایران را نزد شرکای اروپایی تقویت کند

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با اشاره به جایگزینی یورو به دلار در مبادلات تجاری به اگزیم‌نیوز گفت: طی سال‌های اخیر عملا این کار از سوی بخش خصوصی انجام شده است، به علت تحریم‌های ناعادلانه آمریکا تبادلات تجاری ما با مشکلات متعددی همراه بود به همین علت در برخی مواقع یورو جایگزین دلار شد.

پدرام سلطانی افزود: با بررسی سبد ارزی تجارت شاهد آن هستیم که دلار نسبت به چند سال اخیر سهم کمتری در معاملات داشته است، اگر دلار ارز اصلی برای معاملات نفتی نبود طی این سالها قطعا ارز دیگری جایگزین آن می‌شد، هم‌اکنون که ارتباط ایران با کشورهای اروپایی در حال شکل‌گیری است مبادلات تجاری بر مبنای یورو قوت بیشتری می‌گیرد.

 عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر اینکه تصمیم نهایی برای تغییر ارز مرجع را دولت می‌گیرد، اظهار کرد: بخش خصوصی با توجه به شرایط و موقعیت اقتصادی- سیاسی برخی مبادلات تجاری با نرخ یورو انجام می‌دهند که این موضوع برای برخی محصولات و کشورها موضوعی جا افتاده است، همچنین برداشته شدن تحریم‌ها باعث شده تا سرمایه‌گذاران اروپایی ابراز تمایل خوبی برای حضور در کشور داشته باشند با در نظر گرفتن این شرایط دولت باید تصمیم نهایی درباره تغییر ارز مرجع بگیرد.

برقراری ارتباط با بانک‌های درجه دو

وی با اشاره به وضعیت بانک‌های داخلی و حضور آنها در عرصه جهانی عنوان کرد: حضور بانک‌های ایرانی در کشورهای اروپایی یا آمریکایی صرفا مرتبط با اعتماد نیست، سال‌ها است که بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی در ارتباط نبودند به همین منظور از برخی قوانین بین المللی باز مانده‌اند، ابتدا باید با رعایت قوانین بین الملل از بازل 1 به بازل 3 برسند که این اقدام نیازمند چند سال زمان است.

سلطانی ادامه داد: از سوی دیگر رتبه‌بندی بانک‌های ایرانی متوقف شده بود که این کار نیز باید بار دیگر صورت گیرد تا بر اساس آنها بانک‌های خارجی، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مورد نظر خود در ایران را برگزینند. البته در این میان سرمایه کم و مطالبات معوقات بانکی کمی مشکل ساز است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران  بیان کرد: برای برقراری ارتباط در سطوح گسترده بین‌المللی باید قوانین داخلی مطابق با قوانین بین‌الملل باشد با این اقدام می‌توانیم حضوری شگرف در عرصه جهانی ایفا کنیم، البته برقراری ارتباط با بانک های درجه 2 و3 آغاز شده که در سالا آینده این تعاملات بیشتر خواهد شد.

حجم تجارت با کشورهای واسطه کم می شود

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در خصوص تعاملات تجاری با کشورهای اروپایی بیان کرد:  هر کشوری به دنبال برقراری ارتباط با کشورهای دیگر است، ما نیز خواهان تعاملات تجاری با کشورهای متعدد برای رشد حجم سبد تجاری خود هستیم، تلاشمان برای برقراری ارتباط باید به گونه ای باشد که کشورهای منطقه  از این سبد حذف نشوند چرا که آنها مقصد اولیه برای صادرات کالاهای داخلی هستند.

سلطانی گفت: باید میزان تجارت با کشورهای آسیایی چند برابر و صادرات و واردات کشورهای اروپایی از سرگرفته شود، البته در این میان حجم تجارت با چند کشور از جمله امارات، ترکیه، هند، چین و کره خواه‌نا‌خواه کاهش می‌یابد چرا که این کشورها زمان تحریم پل ارتباط تجاری ما  و کانالی برای دور زدن تحریم ها محسوب می شدند اما هم اکنون کشورهای مبدا صادرات سهم خود را به طور مستقیم از ایران دریافت می کنند، این امر باعث کاهش هزینه های صادراتی ما می شود.

کد خبر 4414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =