عبور از سد نفتی با اهرم توریزم

محمدرضا مودودی اعلام کرد: می توان با استفاده از ظرفیت های بخش توریزم از اقتصاد نفتی فاصله گرفت

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، معاون‌کل سازمان توسعه تجارت و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت  روز شنبه در نشست خبری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی شهربازی، پارک‌ها، تجهیزات و فناوری اوقات فراغت، گفت: در سال 2011 در بخش تفریحات و سرگرمی در آمریکا 230 میلیارد دلار درآمد زایی شده است، در سایر کشورها نیز آمارها قابل توجه است، در خاورمیانه 368 میلیون نفر در خصوص این صنعت مشارکت داشته اند در آمریکای جنوبی 30 میلیون نفر، در امریکای شمالی 375 میلیون نفر از شهرکهای تفریحی و سرگرمی بازدید داشته اند.
محمدرضا مودودی خاطرنشان کرد: متاسفانه این رقم در ایران بسیار پایین است و در نظر سنجی سال 2008 ما در بین 170 کشور رتبه 96 را کسب کرده ایم، به نظر می رسد حدود 10 درصد از جامعه ما برای خود و خانواده برنامه مشخص اوقات فراغت دارند و نشان می دهد ظرفیت های موجود در کشور در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد.
وی ادامه داد: اقتصاد ما وابسته به نفت است و به رغم سال ها تلاش برای مدیریت این بخش همچنان در دام درآمد های نفتی قرار داریم، کشورما از جمله معدود کشورهای چهارفصل است و به واسطه شرایط اقلیمی این ظرفیت را دارد که به یکی از مراکز تفریحی و سرگرمی دنیا تبدیل شود.
وی گفت: با تمام محدودیت های فرهنگی در کشورمان، توریسم در ایران جایگاه خوبی می تواند داشته باشد چرا که بخشی از گردشگران به دنبال آن هستند که اوقات فراغت خود را به خوبی طی کنند، بنابراین با به پارک های موضوعی نیاز داریم که گردشگران بتوانند در این مراکز زمان خود را مدیریت کنند و گردشگری هدفمند داشته باشیم.
مودودی ادامه داد: باید بتوانیم حداکثر درآمد را از حضور گردشگر در کشورمان کسب بکنیم، قاعدتا شرایط موجود نمی تواند بالاترین حد ثروت را بدست آوریم.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از مشکلات اساسی در این بخش را عدم استفاده از ظرفیت های نرم افزاری موجود دانست و گفت: زنجیره توسعه سه حلقه مهم و کلیدی از جمله فضای کسب و کار، فناوری و طراحی و ساخت است و همکاری این سه حلقه تولید ثروت می کند.
وی افزود: اگر بخواهیم به تولید ثروت واقعی دست پیدا کنیم نیازمند استفاده از تمامی ظرفیت های خود از جمله ظرفیت های تفریحی و سرگرمی کشورمان هستیم، به عبارت دیگر باید از توان سخت افزاری و نرم افزاری موجود به شکلی استفاده کنیم که تولید ثروت کند.
مودودی اظهار داشت: جمعیت 70 میلیونی ما نیاز دارند که زمان های خارج از کار خود را به شکل بهینه استفاده کنند، از طرفی کشورهای همسایه نیز تمایل دارند که از ظرفیت ایران استفاده کنند و ما باید برای پر کردن اوقات فراغت آنان نیز برنامه ریزی کنیم و از این طریق برای کشورمان تولید ثروت کنیم.
وی گفت: ما ظرفیت ساخت تجهیزات مورد نیاز را داریم و ظرفیت ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران خارجی را داریم و قطعا در این راه به حمایت رسانه ها نیز نیاز داریم تا با  توجه آنان شاهد اقبال سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بخش باشیم.
پنجمین نمایشگاه بین‌المللی شهربازی، پارک‌ها، تجهیزات و فناوری اوقات فراغت با هدف توسعه صادرات صنعت تفریحات، نمایش آخرین محصولات و دستاورد‌ها، آشنایی با دانش و تجهیزات روز، بررسی چشم‌انداز مکان‌های تفریحی و سرگرمی مدرن، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌‌گذاران از 27 بهمن‌‌ماه به مدت چهار روز درمحل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا می‌شود.

کد خبر 4416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =