رعایت استانداردهای بین‌الملی لازمه رونق صادرات است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک بهبود کیفیت کالاهای صادراتی و استفاده از فناوری روز در تولید و حمل‌ونقل محصولات را ضروری دانست و گفت: افزایش سهم در بخش صادرات به چرخه تولیدی خاصی نیاز دارد زیرا نمی‌توان محصولات و خدمات بی‌کیفیت را به بازارهای جهانی حتی کشورهای همسایه صادر کرد.

مجتبی جلالوندی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم‌نیوز با اشاره به سهم پراهمیت صادرات در رشد اقتصادی و رونق تولید هر کشور، اظهار داشت: بی‌تردید صادرات مهمترین رکن پویایی هر اقتصاد و عامل ارزآوری و در نتیجه توسعه‌یافتگی اقتصادی هر کشور دنیاست پس ایران نیز برای افزایش سهم خود در بازارهای هدف باید زیرساخت های صادراتی خود را تقویت کند.

وی با بیان آنکه در چند دهه اخیر کشورهای شرق آسیا از جمله چین، ژاپن و سنگاپور با افزایش صادرات شان، خود را به عنوان برندهای اقتصادی جهان معرفی کرده‌اند، افزود: ایجاد اشتغال گسترده و تقویت پول ملی از دیگر ویژگی های رونق صادرات در کشورهای مختلف است، البته صادرات نه تنها در افزایش توان مالی و اقتصادی کشورها بلکه در دیگر فعالیت‌های جوامع حتی در ابعاد اجتماعی آن کشورها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

جلالوندی کاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر دستاوردهای غیرمستقیم افزایش صادرات دانست و ادامه داد: از آنجا که رشد صادرات در هر کشوری ابتدا سبب افزایش فرصت های شغلی و کاهش نرخ بیکاری می‌شود می توان مدعی شد که توسعه صادرات در نهایت سبب تقویت سرانه درآمد خانوارها و مانع از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که ناشی از فقر است؛ خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی اراک با اشاره به لزوم ارتقا کیفی محصولات صادراتی، رعایت استانداردهای بین‌المللی با هدف افزایش توان رقابت تولیدات صادراتی در بازارهای هدف را ضروری عنوان و تصریح کرد: با تکیه بر ظرفیت‌ها و نیازهای موجود در بازار داخلی نمی‌توان امکان رونق تولید و افزایش فرصت های شغلی را فراهم کرد چون تقاضا در بازارهای بومی محدود است، بنابراین باید با بهره گیری از فناوری روز در تولید کالا، ارتقا کیفیت محصولات تولیدی، تقویت خدمات قابل ارایه و ایجاد بسترهای مناسب حمل‌ونقلی، زمینه گسترش حضور در بازارهای مختلف جهان از جمله بازار کشورهای همسایه را فراهم کرد.

وی گفت: نداشتن الگوی صحیح برای تولید، مشکل دیگر صادرات است که موجب شده براحتی قادر به عرضه محصول صادراتی خود در بازارهای جهان نباشیم.

وی با بیان اینکه داشتن الگوی تولید برای صادرات امر مهمی است که مجهز بودن به علم روز را می‌طلبد، ادامه داد: در این خصوص باید به دنبال ایجاد هدف واحدی بود لذا ارایه راهکارهای مفید از طرف مسئولان و ذینفعان در این زمینه ضروری است.

کد خبر 44162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =