مقاصد اصلی صادرات و واردات ایران در فصل بهار

آمارهای منتشر شده گمرک ایران نشان می‌دهند که کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان مهم‌ترین مقاصد صادراتی و کشورهای امارات، چین، ترکیه، آلمان و سوئیس اصلی‌ترین مبادی وارداتی کشور در فصل بهار ۱۴۰۰ بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، ایران در خردادماه ۴.۴ میلیارد دلار کالای غیرنفتی به کشورهای مختلف صادر کرده که این رقم ۳۲ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال گذشته است.

از سوی دیگر حجم واردات ایران از کشورهای مختلف نیز در این ماه برابر با ۳.۷ میلیارد دلار بوده که کاهشی ۰.۲ درصدی را نسبت به بهار سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد.

مجموع تجارت خارجی ایران در بهار سال‌جاری ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است، که از نظر وزنی ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن و از حیث ارزش حدود ۷ میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

در بهار امسال همچنین ۳۰ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از گمرکات کشور به نقاط مختلف جهان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۸ درصد و از لحاظ ارزش ۶۹ درصد رشد داشت.

طی این مدت ایران ۸.۴ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰.۲ میلیارد دلار وارد کشور شده که این میزان از نظر ارزشی ۳۴ درصد رشد و از نظر وزنی ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

روند افزایشی بازرگانی خارجی ایران در نخستین فصل از سال ۱۴۰۰ باعث شد تا تراز تجاری مثبت ۴۷۶ میلیون دلاری برای کشور به ثبت برسد.

مهم‌ترین مقاصد صادراتی

چین با ۳.۱ میلیارد دلار واردات از ایران در سه ماهه نخست امسال در جایگاه نخست مقاصد صادراتی ایران قرار گرفته است.

بعد از این کشور عراق ۲.۳ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده و امارات متحده عربی نیز با خرید ۱.۳ میلیارد دلار کالا از ایران در جایگاه سوم قرار گرفته است.

در فصل بهار امسال ایران ۵۹۵ میلیون دلار کالا به ترکیه صادر کرده تا این کشور در جایگاه چهارم مهم‌ترین مقاصد صادراتی کشور قرار بگیرد.

همچنین افغانستان نیز در این مدت ۵۷۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.

اصلی‌ترین مبادی واردات کالا

امارات متحده عربی با صادرات ۳.۲ میلیارد دلار با فاصله و به تنهایی در صدر کشورهای صادر کننده کالا به ایران در سه ماهه نخست امسال قرار گرفته است.

چین که سال‌ها مبدا اصلی واردات ایران بوده در فصل نخست ۱۴۰۰ رقمی معادل ۲.۲ میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده است.

طی این مدت ترکیه نیز یک میلیارد دلار، آلمان ۴۱۴ میلیون دلار و سوئیس ۳۸۴ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده‌اند تا به ترتیب در جایگاه سوم، چهارم و پنجم از مبادی وارداتی کشور قرار بگیرند.

کد خبر 44237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =