چالش دولت سیزدهم؛ از بحران آب تا کمبود کالای اساسی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی معتقد است: جدا از آنکه کشور در سال جاری با بحران اقتصادی و معیشتی مواجه است، در کنار آن باید با بحران آب هم دست و پنجه نرم کند.

معین‌الدین سعیدی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با ذکر برخی از مهمترین چالش‌های اقتصادی دولت سیزدهم، افزود: این دولت در حالی که با تحریم، همه گیری ویروس کرونا و عدم استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور مواجه بوده، هیچگاه به لحاظ تامین منابع مالی تا این حد دچار چالش نبوده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکنون تاکید زیادی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های داخلی و پشتیبانی از تولید در کشور داشته اند، از همه دستگاههای اجرایی و تصمیم گیر در حوزه های اقتصادی خواست تا با همکاری یکدیگر زمینه رفع نارسایی های موجود در بخش های مختلف را فراهم کنند تا بستر تحقق رشد اقتصادی در کشور نیز مهیا شود..

سعیدی با انتقاد از اینکه هر روز چالش‌های جدی تری فراروی بخش تولید قرار می‌گیرد، اظهار داشت: متاسفانه با رویه ای که کشور در حال حاضر پیش می‌رود مطمئنا با کمبود کالاهای اساسی نیز مواجه خواهد شد که در همان ابتدای کار، حرکت دولت سیزدهم با نارسایی مواجه خواهد شد.

وی معتقد است: بی تدبیری دولت فعلی به طور حتم کار را برای دولت آینده با  مشکل همراه خواهد کرد به طوری که می توان مدعی شد، دولت منتخب سال بسیار سختی پیش رو خواهد داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان آنکه شواهد موجود حاکی از مواجه بودن کشور با کمبود انواع کالای اساسی است، گفت: ما در قالب کمیسیون کشاورزی به طور مرتب هشدارهای لازم در خصوص احتمال مواجهه با کمبود کالاهای اساسی را در سال جاری به مسئولین داده‌ بودیم اما متاسفانه این هشدارها نیز مورد کم توجهی دولت قرار گرفت.

وی با اشاره به وجود انبوهی از چالشهای اقتصادی در دولت، گفت: به طور قطع سال بسیار بسیار کم بارانی را پشت سر گذاشتیم به طوری که کاهش بارندگی در کشور در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده و ما در حال تجربه کردن آن شرایط هستیم که بلحاظ آنکه میزان بارندگی ما یک سوم نرم جهان است پس حتماً برای مقابله با این معضل، دولت سیزدهم باید تدابیر لازم را اتخاذ کند.

این نماینده مجلس با اشاره به مبحث استفاده از آب شیرین کن‌ها در برنامه ششم توسعه، گفت: ما چاره‌ای جز این نداریم که کشور را به سمت تامین منابع پایدار آب نظیر آب دریاها و استفاده از آن برای مصارف شرب و کشاورزی سوق دهیم.

سعیدی تاکید کرد: در حال حاضر عربستان سعودی بخش عمده آب مصرفی بخش کشاورزی خود را از طریق شیرین کردن آب دریاها تامین می کند در حالی که سهم کشور ما در این بخش تنها دو درصد است بنابراین اگر ما نیز تدابیری در این بخش ها اتخاذ نکنیم شرایط بسیار فاجعه باری را تجربه خواهیم کرد.

کد خبر 44238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =