رونمایی از ۴ محصول جدید معدنی استراتژیک

مهدی کرباسیان از رونمایی چهار محصول استراتژیک که جزو عناصر نادر خاکی بوده و از ارزش افزوده بالایی برخوردارند در اسفند ماه خبر داد

رییس هیئت عامل ایمیدرو خبر داد که از 4 محصول جدید معدنی استراتژیک در اسفند ماه رونمایی می شود. به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، مهدی کرباسیان گفت: این فلزات که جزو عناصر نادر خاکی هستند از ارزش افزوده بالایی برخوردارند و در صنایع پیشرفته کاربرد متعددی دارند.

بهره برداری از عناصرنادرخاکی در کشور یکی از برنامه هایی است که ایمیدرو طی دو سال اخیر آن را در دستور کار قرار داده و هم اینک در آستانه بهره برداری قراردارند.

به گفته وی پروژه آنتیموان که یکی از نیازهای اصلی کشور است در آینده نزدیک در زابل افتتاح می شود و افزون بر ایجاد اشتغال برای حداقل 250 نفر، از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد.

مشعل آهن اسفنجی سپید دشت، روشن می شود

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که در برنامه «اقتصاد ایران» شبکه 5 سیما سخن می گفت، اعلام کرد: مشعل کارخانه آهن اسفنجی سپیددشت، اسفند ماه جاری روشن می شود.

مهدی کرباسیان با بیان این خبر گفت: سپیددشت استان چهارمحال و بختیاری، نخستین طرح فولاد استانی است که افتتاح می شود و به تولید می رسد. طرح های فولادی استانی مشتمل بر 7 پروژه هستند که از دو بخش آهن اسفنجی و فولادسازی تشکیل شده اند. کرباسیان افزود: 2 طرح دیگر فولاد استانی نیز در نیمه نخست سال 95 راه اندازی خواهد شد.

وی یادآور شد: نرخ رشد بخش معدن در سال 93 به بالاتر از 10.8 درصد رسید و در 9 ماهه سال جاری هم مثبت بوده و پیش بینی می شود تا پایان امسال هم شاهد رشد این بخش باشیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: بخش معدن باید در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و رهنمودهای مقام معظم رهبری، که سرمنشاء رشد در بخش های دیگر است تقویت شود این حمایت ها می تواند شامل کاهش حقوق دولتی ، استمهال بدهی ها و تزریق وام از صندوق توسعه ملی به این بخش باشد.

کرباسیان ادامه داد: به ازای یک واحد سرمایه گذاری در این بخش می توان تا 3 واحد ارزش افزوده ایجاد کرد. به عنوان مثال در معادن سنگ آهن از مرحله برداشت تا شمش فولاد و سپس صنایع مختلف مانند صنعت خودروسازی می توان در این چرخه بزرگ ارزش افزوده بسیار زیاد و همچنین اشتغال های متنوع ایجاد کرد.

وی گفت: در یکی از کشورهای پیشرفته موفق شده اند از 70 میلیارد دلار مواد معدنی بیش از 2100 میلیارد دلار ارزش افزوده برسند و اشتغال فراوانی ایجاد کنند.

اکتشافات جدید ، ارزش ذخایر معدنی را دو برابر می کند

کرباسیان اظهار کرد: ایمیدرو طی 2 سال اخیر کار اکتشافی جدید در سطح حدود 250 هزار کیلومتر مربع در 20 استان کشور را شروع کرده که با این اکتشافات جدید ارزش ذخایر معدنی کشور از 700 میلیارد دلار فعلی به دو برابر افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: با اتمام فعالیت های اکتشافی، ایران از نظر ذخایر، در رتبه دهم معدنی دنیا قرار می گیرد در حالی که هم اینک در جایگاه پانزدهم دنیا جای دارد.

 

نتایج سفر اروپا

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: در هشت تا 10 سال گذشته به دلیل تحریم های ظالمانه، جابجایی پول از طریق سیستم بانکی امکانپذیر نبود و از طریق صرافی ها انجام می شد که تا حدود 15 درصد باعث افزایش هزینه های پول کشور شده بود.

مهدی کرباسیان افزود: در سفر اخیر هیات اقتصادی ایران به اروپا، دو صندوق بیمه ساچه(ایتالیا) و کوفاس(فرانسه) در موافقت نامه هایی که با بانک مرکزی کشورمان امضا کردند، تحریم برداشته شد.

وی ادامه داد: در یکی از قراردادها در سفر اروپا، تولید ورق خودرو در حوزه آلومینیوم، لوله های بدون درز و ... پیش بینی شده و یکی از شروط ما در این قراردادها، انتقال تکنولوژی است.

وی ادامه داد: نکته مهمی که در سفر اروپا بود، استقبال بسیار چشمگیر از رییس جمهوری ایران در فرانسه و ایتالیاست که نشان دهنده مقاومت، استقامت و بزرگی ملت ایران است.

 

نیاز 250 میلیارد دلاری جذب سرمایه در برنامه ششم

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: کشور برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز در افق 1404 برای تبدیل شدن به قدرت برتر اقتصادی در منطقه ، نیازمند 250 میلیارد دلار سرمایه گذاری در برنامه ششم است.

مهدی کرباسیان افزود: اکنون به دلیل اینکه قیمت نفت از 120 دلار در چند سال قبل به حدود 25 دلار در حال حاضر تنزل کرده است، باید به جذب سرمایه اقدام کرد که از دو طریق تامین مالی و مشارکت امکانپذیر است. سیاست دولت در این زمینه بر جذب مشارکت است.

وی ادامه داد: در یادداشت تفاهم های سفر فرانسه و ایتالیا در حوزه معدن و صنایع معدنی در مجموع 6.5 میلیارد یورو سرمایه گذاری امضا شد که 2 میلیارد دلار آن برای تاسیس یک شرکت برای سرمایه گذاری در زنجیره فولاد است که 60 درصد آن را طرف ایتالیایی و 40 درصد را ایمیدرو تامین خواهند کرد.کرباسیان گفت: بعد از اینکه تفاهم ها به قرارداد می رسد ما به برگزاری مناقصه اقدام می کنیم که به عنوان مثال فولاد مبارکه در نظر دارد خط دوم فولاد هرمزگان را با هدف افزایش ظرفیت از 1.5 میلیون تن به 3 میلیون تن افزایش دهد. این اقدام از طریق روش EPCF یعنی (مهندسی ، تدارک کالا، اجرا و فاینانس یا تامین مالی) انجام خواهد شد و به عبارتی ما باید تکنولوژی روز داشته باشیم.

وی با ذکر مثال دیگری اظهار کرد: در 7 طرح فولاد استانی که با چینی ها در حال کار هستیم، بخش آهن اسنفجی طرح ها به طور کامل توسط ایرانی ها انجام می شود و در بخش فولادسازی نیز حداکثر 50 درصد کار توسط خارجی هاست.

 

طرح توازن فولاد و مصرف سنگ آهن کشور در داخل

کرباسیان اظهار داشت: به منظور مقابله با خام فروشی، طرح توازن فولاد را پیگیری کرده ایم به طوری که در سال 95 و نیمه نخست سال 96 سنگ آهن های تولیدی در داخل کشور به مصرف برسد. به همین منظور دو کارخانه کنسانتره در سال جاری در سیرجان و کرمان افتتاح شد.

کرباسیان همچنین از افتتاح دو کارخانه 5 میلیون تنی گندله سازی ( در مجموع 10 میلیون تن) در سال 95 خبر داد و گفت: با بهره برداری از این کارخانه ها، دیگری نیازی به واردات نخواهیم داشت.

کرباسیان ادامه داد: مصرف سرانه فولاد به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی محسوب می شود. مصرف سرانه فولاد ایران اکنون حدود 210 کیلوگرم است در حالی که برای پیشرفته شدن باید به 350 کیلوگرم برسد.

بر اساس اعلام روابط عمومی ایمیدرو،دکتر مهدی کرباسیان رییس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی چهارشنبه شب با حضور در برنامه زنده اقتصاد ایران شبکه پنج سیما به بیان مسایل مختلف حوزه معدن و صنایع معدنی از جمله دستاوردهای سفر اخیر به کشورهای فرانسه و ایتالیا، عملکرد حوزه معدن و صنایع معدنی و همچنین برنامه های آینده پرداخت.

کد خبر 4432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =