قربانی کردن رقابت با ساز و کار حمایت

معاون کل و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: من معتقد هستم اگر دنیا رشد کرده این پیشرفت را مرهون رقابت بوده است و نه حمایت. هر جا حمایت کردیم رقابت را از بین برده ایم و هر کجا که رقابت کرده ایم دیگر نیازی به حمایت نداشته ایم

محمدرضا مودودی معاون کل و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص دلایل لغو پرداخت جوایز صادراتی به پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز گفت: من معتقد هستم اگر دنیا رشد کرده این پیشرفت را مرهون رقابت بوده است و نه مرهون حمایت. هر جا حمایت کردیم رقابت را از بین برده ایم و هر کجا که رقابت کرده ایم دیگر نیازی به حمایت نداشته ایم. ما به جای پرداخت جوایز صادراتی به هر صادرکننده باید از صادرکنندگان با بهره وری بالا حمایت کنیم چرا که این صادرکننده می داندن چگونه با منابع اندک تولیدات باصرفه ای تولید نماید. لذا ما نیاز داریم فرهنگ بهره وری را در کشور افزایش دهیم و فرهنگ بهره وری نیز فقط در اثر رقابت ایجاد می­شود و حمایت بهره وری را از بین برده انگیزه ای برای تلاش باقی نخواهد گذاشت چرا که همواره مطمئن هستید که از شما حمایت می شود پس انگیزه ای برای تلاش وجود نخواهد داشت. این نظر شخص من است اما دلیل سازمان توسعه تجارت برای حذف این جوایز چیز دیگری است.

مودودی در ادامه توضیح داد: سازمان توسعه تجارت تجربه پرداخت جوایز صادراتی را داشته است در مقطعی ما بیش از چند صد میلیارد تومان و شاید 1000 میلیارد تومان جایزه صادراتی پرداخت کردیم اما زمانی که پرداخت این جوایز قطع شد روند صادرات ما با شکست همراه شد بنابراین ما با پرداخت این جوایز صادرات پایداری را ایجاد نکرده ایم. وی دلیل دوم را عدم شفافیت در این ساز و کار بیان کرد و گفت: فساد حاکم بر این ساختار بسیار زیاد بود. سند سازی، صادرات کالاهای بی ارزش و استفاده خارجیان از این سوبسیدها از جمله این موارد بوده است. به عنوان مثال در مرز افغانستان برای صادرات کالاهای ایرانی اعلام می کردند که چون تاجران ایرانی از دولت سوبسید دریافت می کنند باید مبلغی را هم به آن ها پرداخت کنند تا کالای ایرانی را به کشور خود صادر نمایند.

معاون کل و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود اشاره کرد: عده ای مدعی هستند که پرداخت جوایز صادراتی در تمامی دنیا مرسوم است اما من به جد می گویم که هیچ مستندی در این زمینه وجود ندارد. دلیل آن نیز واضح است 164 کشور عضو WTO هستند، یکی از مهمترین مفاد WTO آن است که کشورهای عضو نه می توانند برای خود امتیازی قائل شوند که برای دیگران قائل نشده اند و نه محدودیتی برای کالای دیگران قائل شوند که برای کالای داخلی خود قائل نمی شوند یعنی هر نوع مزیتی از این جنس منجر به تنبیهات شدید از طرف سازمان تجارت جهانی است لذا هیچ کدام از این ادعاها سندیت ندارند.

وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت معتقد است، به جای آن که این مبالغ را بطور مستقیم پرداخت کنیم که فساد نیز ایجاد کنند این مبالغ را برای بهبود و ایجاد زیرساخت ها مصرف کنیم. ما باید به سمت اصلاح زیرساخت ها حرکت کنیم هزیه های حمل و نقل را کاهش دهیم، کانال ها و شاهراه های گمرکی ایجاد کنیم سیستم هایی که جابه جایی کالاها را تسریع کند، یارانه برای شرکت در نمایشگاه ها و هزینه های غرفه در خارج وایجاد خطوط منظم کشتیرانی و هوایی بدهیم البته باید دقت کنیم که تجربه تلخی که در ایجاد خط منظم کشتیرانی به روسیه در شمال داشتیم تکرار نشود یعنی در زیرساخت هایی سرمایه گذاری کنیم که با استقبال بخش خصوصی همراه باشد.

مودودی در پایان پیشنهاد داد تا با ایجاد دفاتر و مراکز تجاری در خارج از کشور برای معرفی کالاهای ایرانی در این کشورها سرمایه گذاری نماییم. برای ایجاد شرکت های مدیریت صادراتی تخصصی سرمایه گذاری کنیم که عدم وجود آن ها به واقع حلقه های مفقوده توسعه صادرات ما بشمار می آیند ما باید برای تولیدات تخصصی تجار تخصصی پرورش دهیم تا هم کیفیت تولید کالاها افزایش یابد و هم صادرات پایدار داشته باشیم.

کد خبر 4437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =