امنیت صادراتی با هجینگ ارزی

دکتر کوروش پرویزیان: یکی از دلایل عدم تمایل بخش تولیدی کشور به دریافت وام های ارزی، کاهش ارزش پول ملی است و بیمه هجینگ ارزی یکی از راهکارهای پوشش این ریسک بشمار می رود

نقش بیمه در تقویت صنعت و تولید غیر قابل انکار است، در این میان بیمه هجینگ یکی از انواع بیمه ها برای کاهش نوسانات نرخ ارز بشمار می رود. هجینگ نوعی قرارداد آتی محسوب می شود که به معنی خنثی سازی ریسک موجود در یک بازار است. یکی از دلایل عدم تمایل بخش تولیدی کشور به دریافت وام های ارزی، کاهش ارزش پول ملی است و بیمه هجینگ ارزی یکی از راهکارهای پوشش این ریسک بشمار می رود. کوروش پرویزیان، مدیر عامل بانک پارسیان و عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در خصوص اجرایی شدن این بیمه در کشور به پایگاه خبری- تحلیلی اگزیم نیوز گفت: در ذیل ماده 20 قانون رفع موانع تولید به موضوع هجینگ اشاره شده است و دولت مکلف شده موضوع هجینگ را حل و فصل نماید اما متاسفانه هنوز با وجود پیگیری های مختلف فعالان اقتصادی این بیمه در کشور اجرایی نشده است. به نظر می رسد مقدمه اجرایی شدن این بیمه در کشور یکسان سازی نرخ ارز باشد.

پرویزیان توضیح داد: در کشورهای پیشرفته دنیا وقتی ریسک تجاری متوجه یک صادرکننده یا واردکننده می شود ابزارهایی برای مدیریت و کنترل مخاطرات آن وجود دارد. در ایران نیز می باید چنین ابزارهایی طراحی و بکار گرفته شود. برای مثال در مورد نوسان نرخ ارزکه موضوعی مهم برای فعالان اقتصادی است این ابزارها برای ایجاد ثبات اقتصادی و اطمینان بخشی در مورد سرمایه گذاری های اتی ضروری است. با بکارگیری هجینگ شرایط اتی قابل ارزیابی خواهد بود. بطور نمونه صادرکننده بازه ریسک 10 درصدی را می پذیرد و مازاد این عدد را یک نظام بیمه ای پوشش می دهد تا صادرکننده بتواند در دوره زمانی سرمایه گذاری مثلا 5 سال بدون دغدغه تغییرات ونوسان شدید ارز برای افزایش تولید و توسعه کسب و کارش سرمایه گذاری کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر ضرورت یکسان سازی نرخ ارز افزود: در صورت اجرایی شدن این تصمیم توسط بانک مرکزی این اطمینان در بازار ایجاد خواهد شد و نوسان نرخ ارز در یک بازه معقول تجاری قرار می گیرد، نه یک ریسک سیاسی که متوجه فعالان اقتصادی شود. اما در حال حاضر که نوسانات نرخ ارز شدید است امکان استفاده از ابزارهایی مانند هجینگ کاهش یافته است و اگر این اطمینان در بازار ایجاد شود که نوسان نرخ ارز در یک بازه بلندمدت ثابت باقی می­ماند امکان توسعه صادرات در کشور فراهم خواهد شد.

مدیر عامل بانک پارسیان پیشنهاد داد تا با کمک بانک های توسعه ای و صندوق ضمانت صادرات، دولت این خدمت را در اختیار صادرکنندگان، تجار و سرمایه گذاران قرار دهد و از این ابزار برای گسترش صادرات استفاده شود. وی افزود: خوشبختانه بخشنامه و دستورالعمل این کار از طریق بانک مرکزی تنظیم شده و در شورای فقهی بانک مرکزی در دوره های قبل به تصویب رسیده است و تنها نیاز به بازنگری دارد و من امیدوارم هم راستای صحبت های رییس کل بانک مرکزی مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز طی شش ماه آینده بحث هجینگ نیز پیگیری شده و به سرانجام برسد. 

 

 

کد خبر 4438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =