محموله دوم نفتی به مقصد اروپا در راه است

رکن الدین جوادی در گفتگو با اگزیم نیوز از فروش محموله جدید نفتی به اروپا تا پایان ماه جاری خبر داد

 مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز اظهار کرد: خوشبختانه صادرات نفت ایران به اروپا با استقبال رو به رو شده است و امروز یکشنبه (بیست و پنجم بهمن ماه) 3 محموله از نفت خام صادراتی ایران به کشورهای فرانسه، اسپانیا و روسیه صادر خواهد شد. رکن الدین جوادی افزود: حجم محموله های صادراتی که امروز روانه قاره اروپا می شود 4 میلیون بشکه است و کشتی ها ظهر امروز به کشورمان می رسند. وی ادامه داد: شرکت شل خریدار فرانسوی نفت ایران است وشرکت روسی، نفت خام ایران را به پالایشگاه خود در رومانی منتقل می کند.

به گزارش اگزیم نیوز، در حالی عرضه جهانی نفت خام در سه ماه نخست سال ٢٠١٦ میلادی به میانگین روزانه حدود ٩٦ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه می رسد که تقاضای جهانی نفت از سوی آژانس بین المللی انرژی تنها ٩٤,٧ میلیون بشکه در روز برآورد شده است، در واقع می توان گفت بازارهای جهانی نفت خام همچنان با دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه مازاد عرضه روبروست.

مازاد عرضه نفت در شرایطی مشاهده می شود که  میانگین تولید اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سه ماه نخست امسال حدود ٣٢ میلون و ٣٠٠ هزار بشکه برآورد شده است، از این رو می توان پی برد که برخی اعضای اوپک با تخطی از سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه این سازمان در حال تخریب بازار هستند. در ضمن احتمال اندکی وجود دارد که کشورهایی مانند عربستان در زمان ورود دوباره نفت خام ایران به بازارهای جهانی همزمان با لغو تحریم ها، از سطح تولید کنونی خود عقب نشینی کنند.

به این ترتیب ورود رسمی ایران به بازار اروپا کلید خورد و در عین حال ایران افزایش میزان تولید خود را که قرار است اوایل سال آینده به یک میلیون بشکه در روز برسد آغاز کرده است. این در حالی است که پیش از این کارشناسان جهانی و حتی داخلی از توانایی کشورمان برای تولید این میزان نفت از یک طرف و بازاریابی آن از طرف دیگر ابراز تردید کرده بودند.

رئیس‌جمهوری در سفر اخیر خود به اروپا نیز بر ضرورت صادرات نفت به اروپا تاکید کرده بود و شرکت‌های مهمی همچون توتال و انی برای ورود به بازار نفت و خرید نفت ایران ابراز تمایل کرده بودند. در همان دوره نشانه‌های صادرات قریب‌الوقوع نفت ایران به قاره سبز ظاهر شد و می‌شد پیش‌بینی کرد که با قرارداد فروش 200 هزار بشکه در روز به شرکت توتال مقدمات حضور سایر کشورها و شرکت‌های نفتی نیز در بازار نفت ایران فراهم شود.

هفته گذشته در عین حال شرکت واسطه نفتی گلنکور، غول بزرگ تجاری و معدنی سوئیس به‌عنوان اولین شرکت غربی نفت ایران را بارگیری کرد که رویترز خبر آن را منتشر کرده بود. به نظر می‌رسد رفع چند تحریم کافی بود تا نفت ایران بتواند بازارهای اروپایی را درنوردد؛ نخست رفع تحریم نفتی ایران، دوم رفع تحریم سوئیفت و انتقال پول، سوم رفع تحریم کشتیرانی و در نهایت رفع تحریم‌های بیمه‌ای. به این ترتیب ایران در شرایط فعلی آمادگی آن را دارد تا بار دیگر نفت خود را به کشورهای اروپایی که در گذشته روزانه 600 تا 800 هزار بشکه نفت ایران را خریداری می‌کردند، بفروشد.

 پیش بینی می‌شود کشورهای آلمان، انگلیس، اسپانیا، یونان، فرانسه، ایتالیا، مجارستان، اتریش، لهستان، روسیه، ترکیه و سایر کشورهای اروپایی به جمع مشتریان نفتی ایران بپیوندند که این موضوع قدرت مانور ایران را برای بازگشت قدرتمند به بازار نفت افزایش می‌دهد. در این بین انتظار می‌رود در کنار شرکت‌های نامبرده، شرکت‌های توپراش ترکیه، لوک اویل و روس نفت روسیه، کپسا و رپسول اسپانیا، انی و ساراس ایتالیا خریداران بعدی نفت ایران باشند. در عین حال در کشورهای آسیایی نیز ایران به دنبال فروش نفت به این کشورها است که این موضوع نیز اهرم کمکی دیگری برای فروش نفت کشورمان در بازارهای جهانی خواهد بود. از سال 2011 آمریکا خرید نفت از ایران را توسط شرکت‌های اروپایی ممنوع کرد و تنها چهار کشور آسیایی ژاپن، کره جنوبی، چین و هند مجاز به خرید نفت از کشورمان بودند. به این ترتیب میزان صادرات نفت ایران که در آن زمان حدود 6/ 2 میلیون بشکه بود به زیر یک میلیون بشکه و حدود 800 هزار بشکه در روز رسید. این مساله باعث شد میزان تولید نیز که حدود 4 میلیون بشکه در روز بود به حدود 2 میلیون بشکه برسد و مشتریان نفتی ایران نیز جای خالی ایران را با کشورهای منطقه به ویژه عربستان پر کنند که این مساله چالش بعدی نفت ایران پس از کاهش تولید و صادرات محسوب می‌شود.

موضوع دیگر کاهش میزان سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در صنعت نفت ایران بود که به دنبال تحریم‌های نفتی ایران به وقوع پیوست و باعث شد چالش سطح پایین تولید به چالش بلندمدت برای صنعت نفت کشور تبدیل شود به‌طوری‌که یکی از الزامات فعلی در پساتحریم جذب سرمایه‌های لازم برای اصلاح ساختاری در صنعت نفت است. به این ترتیب به نظر می‌رسد ایران در شرایط فعلی توانسته با عبور از تحریم‌ها شرایطی را مهیا سازد که در سایه آن بتواند اولا تولید را افزایش دهد؛ ثانیا صادرات را توسعه بخشد و ثالثا منابع ناشی از فروش نفت را به آسانی به کشور بازگرداند و در این مسیر آن طور که به نظر می‌رسد بازار اروپا اولویت اول کشورمان است.

کد خبر 4440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =