نماینده اورامانات: منافع بازارچه‌های شوشمی وشیخ‌صله به افراد کمی می‌رسد

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی گفت: در مرزهای شوشمی و شیخ صله فقط عده بسیار محدودی از مبادلات مرزی منتفع می‌شوند و اکثریت مردم از مواهب بازارچه‌های مرزی هیچ نفعی نمی برند.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز؛ «آرش لهونی»در نشست با سرپرست فرمانداری پاوه با بیان اینکه به دلیل عدم نبود قوانین مدون مشکلات ساختاری مهمی در مبادلات مرزی وجود دارد، افزود: به منظور رفع مشکلات ساختاری، طرحی ۱۵ ماده ای را به مجلس ارائه داده ام که حدود ۶۴ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز این طرح را به امضا رسانده و هم اکنون در کمیسیون های مربوطه در حال بررسی است .

نماینده مردم شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اظهار داشت: در این طرح پیشنهاد شده است به منظور افزایش ضریب در آمد مردم مناطق مرزنشین مبلغ حاصل از واردات به نام هر یک از خانوار این مناطق از ۷۰۰ هزار تومان به حداقل سه میلیون تومان افزایش یابد.

لهونی ادامه داد: از دیگر پیشنهادای مطرح شده این است شعاع جغرافیایی انتفاع مردم مرزنشین به بیش از ۳۰ کیلومتر از مرز به داخل منطقه افزایش یابد که با تصویب این طرح قسمت عمده ای از شهرستان های مرزی از مزایای مبادلات قانونی مرزی بهره مند خواهند شد .

وی اضافه کرد: در این طرح پیشنهاد داده ایم که حداقل ۸۰ درصد مبادلات مرزی مشمول معافیت مالیاتی شود و بیش از ۲۰ درصد از در آمدهای حاصل از مبادلات مرزی نیز صرف عمران و آبادانی شهرها و روستاهای مناطق مرزی شود که تحقق این امر می تواند چهره شهرها و روستاهای منطقه را به طور کلی تغییر دهد.

کالاهای وارداتی در منطقه توزیع شود

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در این طرح آمده است که کالاهای وارداتی بدون محدودیت در شهرستانهای منطقه انبار و توزیع گردند با این تفاوت که در صورت خروج هر کالا از شهرستانهای منطقه به سایر نقاط ایران تمامی مبالغ تعرفه های گمرکی باید پرداخت شوند.

لهونی افزود: با ورود کالاهای مختلف به منطقه و هزینه بخشی از در آمدهای حاصله از مبادلات مرزی در منطقه، گردشگری تجاری و گردشگری طبیعت گردی رونق خواهد یافت و این مهم موجب توسعه اقتصادی می شود.

وی تاکید کرد: تا تحقق و تصویب این طرح در صحن مجلس، باید نظارتها و کنترلها در بازارچه های مرزی به نفع مردم بیشتر شود.

شهرستان مرزی پاوه با ۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی استان کرمانشاه واقع شده است.

اورامانات به منطقه ای در شمال غربی استان کرمانشاه با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شامل شهرستان های روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی و پاوه اطلاق می شود.

بازارچه شوشمی واقع در بخش نوسود در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه (شمال غرب استان کرمانشاه) است که از سمت عراق به استان حلبچه متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قرار دارد.

بازارچه مرزی شیخ صله نیز در سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرد و از بازارچه های رسمی کشور می باشد که در فاصله ۴۳ کیلومتری شهر تازه آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی و در جوار روستایی به همین نام قرار دارد.

کد خبر 44518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =