صادرات ایران به عراق با ارتقا استاندارد کالاها قابل افزایش است

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه عراق یکی از شرکای اصلی ایران در حوزه تجارت خارجی محسوب می‌شود گفت: افزایش حجم تجاری ایران در عراق ارتباط مستقیمی با ارتقا استاندارد کالاهای صادراتی دارد.

به گزارش اگزیم نیوز، شهلا عموری روز جمعه در گفت و گویی با اشاره به دیدار اخیر خود با کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد اظهار داشت: زیرساخت‌ صادرات کالا به کشور عراق در مرزهای مشترک نیازمند توسعه و تقویت هرچه بیشتر است تا روند تجارت خارجی بین ۲ کشور شتاب گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز یکی از الزامات جدی در حفظ و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در کشور عراق را توجه به تعهدات دانست و گفت: انتظار می‌رود دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق بر اجرای تعهدات صادرکننده ایرانی و واردکننده عراق نظارت داشته باشند تا علاوه بر تسهیل امور، شاهد کاهش مشکلات و اختلاف تجاری باشیم.

وی افزود: در همین راستا لازم است که مراکز داوری ویژه فعالیت‌های اقتصادی در هر ۲ کشور بیش از پیش تقویت و مورد توجه ارکان قضایی قرار گیرند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به تاکید کاردار جمهوری اسلامی ایران در عراق مبنی بر یکسان بودن تعرفه‌های گمرکی کشور عراق در تمامی مرزهای مشترک با ایران اشاره‌کرد و گفت: از کاردار جمهوری اسلامی ایران در بغداد درخواست شد تا موضوع تفاوت تعرفه گمرکی در برخی از مرزها را مورد بررسی قرار دهد تا روند موجود واختلاف نرخ تعرفه در برخی از گذرگاه‌های مرزی مشترک با عراق رفع شود.

عموری به استقبال کاردار جمهوری اسلامی ایران در عراق برای پیگیری برگزاری نمایشگاه‌های تجاری و معرفی هرچه بیشتر کالاهای ایرانی اشاره ‌کرد و گفت: امیدواریم در سفری که مردادماه امسال رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران به کشور عراق خواهد داشت، ضمن توسعه روابط تجاری، زمینه برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه‌های تجاری در استانهای مختلف این کشور بیش از پیش فراهم شود.

وی بیان‌داشت: در سفر رئیس اتاق بازرگانی ایران به کشور عراق، اجرایی شدن برخی تفاهمنامه‌های همکاری بین هر ۲ کشور مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همچنین به استقبال کاردار جمهوری اسلامی ایران در عراق مبنی بر انتخاب دبیر اجرایی جدید این اتاق اشاره‌کرد و گفت: همانگونه که پیش‌بینی می‌شود، امیدواریم این انتخاب زمینه توسعه و تسهیل تجارت خارجی با کشور عراق را برای فعالان اقتصادی ایران فراهم کند.

براساس این گزارش، رییس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق به همراه جمعی از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی خردادماه امسال در نشستی با معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بغداد حجم مبادلات ایران و عراق را بیش از هفت میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در صورت رفع موانع این حجم از مبادلات می تواند تا ۲۰ میلیارد دلار و حتی بیشتر افزایش یابد.

کد خبر 44526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =