برای داشتن اقتصادی کارآمد، دولت آینده باید از نظرات متخصصان بیشتر بهره گیری کند

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای رفع چالش‌ های اقتصادی کشور نخست باید با بهره گیری از نظرات متخصصان این بخش سازوکارها را کارآمد و سالم کرد، گفت: با داده‌ها و ورودی‌های مناسب به فرآیند اقتصادی کشور ضمن افزایش رفاه و قدرت خرید مردم، می توان بستر تقویت پول ملی، کاهش اختلاف طبقاتی و تقویت بنیه اقتصادی کشور را فراهم کرد.

غلامرضا مرحبا روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره چالش‌های اقتصادی پیش‌روی دولت سیزدهم، یادآور شد: این دولت شرایط مطلوبی را به ارث نبرده و اصطلاحی که این روزها در محافل و مطبوعات می‌شنویم و از آن استفاده می‌شود این است که زمین سوخته تحویل دولت سیزدهم می‌شود. نمی‌خواهم بگویم که چنین کاری از عمد  اتفاق افتاده، نه؛ چنین ادعایی ندارم، اما در نتیجه سوءمدیریت دوستان، در حال حاضر زمین سوخته تحویل دولت آینده می‌شود که ساماندهی این وضعیت و برگرداندن کشور و مدیریت آن برای حل سریع، خدمت رسانی صحیح به مردم و توسعه و پیشرفت کشور کار بسیار سختی است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط تاکید کرد که از جمله چالش‌های بسیار مهم دولت سیزدهم بازگرداندن قطار کشور در این ریل است که امیدوار هستیم دولت منتخب مردم حداقل در چهار سال آینده بتواند در این زمینه موفق باشد.
وی ادامه داد: ما از نظر معیشتی، که خروجی اقتصاد و نتیجه فرآیند اقتصادی کشور است، متاسفانه وضعیت مطلوبی نداریم و در تامین مایحتاج اولیه مردم موفق نبوده‌ایم و نتوانستیم به‌موقع پیش‌بینی کنیم تا ارزاق مردم را با قیمت و شرایط مناسب و در شان مردم به دست‌ آنها برسانیم. مردم نباید در صف مرغ و دیگر مایحتاج خود بمانند. در شمال کشور زن و بچه مردم برای تهیه یک مرغ زیر باران شدید می‌ایستند، اینها نتیجه نوع حکمرانی دولت ما بود.
نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه اکنون که فصل گرما شده، وقتی به شالیزارها سر می‌زنیم، علیرغم اینکه خشکسالی است و نظیر آن را ندیده‌ایم اما چرا آبرسانی به شالیزارها و این خشکسالی را پیش‌بینی نکرده‌اند، چرا قنات‌ها لایروبی نشده و چرا تجهیزات چاه‌ها به موقع به تهیه و تامین نشده است؟
وی افزود: همچنین در مورد برق، زمانی صادرکننده برق به کشورهای همسایه بودیم، اما اکنون برای چهار تا شش ساعت قطعی برق داریم؛ اینها اتفاقی که نیست بلکه نتیجه عدم برنامه‌ریزی است و مدیریت ضعیف است. مدیریت دولت ما باید نتیجه خدمت‌رسانی به مردم باشد متاسفانه به ویژه در سال‌های اخیر نمره قابل قبولی نمی‌گیرد. یک ایرادی نیز در گذشته در تصور تفکر ما بوده که فکر می‌کردیم با تشکیل جلسات و اینکه تصمیم بگیریم کالاهای گران یا ارزان شود یا با ورود تعزیرات مسئله حل می‌شود؛ با این شکل از کنشگری چیزی نه ارزان و نه گران خواهد شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ما باید سازوکارهای اقتصادی را به شکلی تدوین، داده‌ها و ورودی‌های اقتصاد و سیستم و فرآیند را به گونه‌ای طراحی کنیم که خروجی آن افزایش رفاه و خرید مردم، تقویت پول ملی، کاهش اختلاف طبقاتی باشد، ضمن آنکه بتوانیم تورم و رکود را کنار بزنیم.

وی گفت: در ادامه تولید افزایش و بیکاری کاهش پیدا می کند، وقتی بیکاری کاهش یابد یعنی درآمد خانوارها رشد یافته و وقتی این اتفاق بیفتد، رونق اتفاق می‌افتد و دمینو وار همه چیز درست پیش می‌رود؛ چرا که تمام ابعاد به هم متصل و پیوسته هستند.
وی اظهار داشت:‌ کسی که مسئولیت وزارتخانه های اقتصادی را در دولت آینده برعهده می گیرد و هر کسی را که رئیس جمهور تصمیم می‌گیرد که در این وزارتخانه قرار دهد، باید کلیتی باشتد تا بتواند اقتصاد ما را از این حالت رکود و خمودگی نجات دهند. اولین کار نیز این است که باید استراتژی خودمان را تنظیم کنیم.
مرحبا با طرح این سوال که استراتژی ما چیست؟،گفت:‌ آیا ما می‌خواهیم یک زندگی بخور و نمیر داشته باشیم و نفت و طلا بفروشیم و دور یکدیگر استفاده کنیم؟ یا اینکه می خواهیم اقتصاد کشور را به مرحله برسانیم که پشتوانه‌ای قوی باشد و اقتدار و امنیت ملی کشور و رضایت مردم را از دولت افزایش دهد و باعث اقتدار بین‌المللی شود و نیز  قدرت چانه‌زنی کشور را بالا ببرد و تحریم پذیری ما را کم کند؟ تا زمانی که شرایط این چنین است دیگران می‌توانند به راحتی با ما بازی کنند. همه اینها چالش‌ها و همچنین چشم‌اندازهایی است که حداقل وزرای اقتصادی باید مدنظر قرار داشته باشد.
وی تاکید کرد:‌ برنامه ریزی اقتصاد باید به گونه ای انجام شود که خروجی آن مواردی که در بالا ذکر شد، باشد. ما نمی‌توانیم تصمیم بگیریم که ۵ میلیون نفر را استخدام کنیم تا بیکاری به وجود نیاید؛ بلکه باید سرمایه گذاری و کارآفرینی انجام شود تا بتوان نیرو جذب و کار ایجاد کرد.
وی یادآور شد: ما نمی‌توانیم مثل سابق که می‌گفتند ما به جوان هایی که لیسانس بیکار هستند چند میلیون وام بدهیم تا اشتغالزایی کنند؛ پیش از این اتفاق ما چند میلیون بیکار داشتیم و بعد از آن چند میلیون بیکار بدهکار داشتیم. این روش یعنی دور زدن و کلاه گذاشتن، باید خروجی هر کاری اشتغال باشد؛ باید صنایع ما از جمله صنایع الکترونیک، نرم افزاری، صنایع سنگین و غیره به نحوی کار کنند که در آن صنایع از جوانان بیکاری که سرمایه کشور هستند استفاده کنند و آنها را افراد متخصص و ماهر تبدیل کنند. این اقدام از طرفی برای کشور مالیات و ثروت به ارمغان می‌آورد و ثروت ایجاد می‌کند، اما همه اینها خروجی یک سیستم اقتصادی سالم است، اول باید سلامت آن سیستم را تضمین کنیم سپس خروجی آن مواردی که گفتم خواهد بود.

کد خبر 44536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =