رئیس توسعه تجارت خارجی مالزی: لغو تحریم ها تجارت دوجانبه با ایران را افزایش می دهد

کوالالامپور- ایرنا - شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی (ماترید) اعلام کرد لغو تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران می تواند تجارت دو جانبه را افزایش داده و باعث بازشدن درها برای کارآفرینان داخلی در بخش هایی غیر از محصولات روغن پالم شود

به گزارش ایرنا، 'ذوالکیفلی محمود' مدیر عامل شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی، گفت که تجارت دو جانبه بین این کشور و ایران طی سال گذشته میلادی به دلیل کاهش واردات فرآورده های نفتی از ایران و همچنین کاهش صادرات مالزی و برخی مسائل مربوط به پرداخت های مالی اندکی با افت همراه شد.
به نوشته روز دوشنبه تارنمای 'مالیزیا اینسایدر'، وی عمده واردات مالزی از ایران را نفت خام و عمدتا قیر اعلام کرد و گفت که 'ماترید' به سازماندهی ماموریت تجاری خود ده ها میلیون مصرف کننده در ایران ادامه خواهد داد.
وی گفت که مالزی باید فراتر از روغن پالم به تجارت با ایران نگاه کند، چرا که برای این محصول نوسانات زیادی در بازار وجود دارد، در حالی که بخش های دیگر و یا محصولاتی مانند قطعات و تجهزات و ماشین آلات با افت و خیز زیادی مواجه نیستند.
براساس آماری که مدیر عامل شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی ارائه داد، کل صادرات این کشور به ایران در سال گذشته میلادی به یک میلیارد و 950 میلیون رینگیت (بیش از 470 میلیون دلار) رسید، در حالی که این میزان در سال 2014 دو میلیارد و 180 میلیون رینگیت (بیش از 530 میلیون دلار) بود که کاهش 10.6 درصدی را نشان می دهد.
این آمار نشان می دهد کل واردات مالزی از ایران در سال گذشته میلادی 139 میلیون و 500 هزار رینگیت (بیش از 34 میلیون دلار) بوده که نسبت به سال 2014 به ارزش 187 میلیون و 400 هزار رینگیت (حدود 45 میلیون و 700 هزار دلار) 25.6 درصد کاهش داشته است.
صادرات روغن پالم مالزی به ایران نیز از 635 هزار و 258 تن سال 2013 به 447 هزار و 58 تن در سال 2014 رسید و 42.1 درصد کاهش یافته است.
آمار دولت مالزی نشان می دهد کشورمان طی هشت ماه از اول ژانویه تا پایان اوت سال 2014 میلادی287 هزار و 945 تن روغن پالم از این کشور وارد کرد که این میزان در مدت مشابه سال 2015 با کاهش97 هزار و 311 تنی روبرو شد و به 190 هزار و 634 تن رسید. این میزان کاهشی برابر با 33.79 درصد داشت.
صادرات محصولات پالم مالزی به ایران نیز با توجه به اعمال تحریم ها علیه ایران و سیاست های کشورمان در مورد کاهش واردات روغن پالم در سال 2014 میلادی به 515 هزار و 231 تن رسید که کاهش 36 درصدی نسبت به سال قبل از آن داشت.
'مرضیه افخم' سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی نیز با تاکید بر فراهم شدن فرصت های همکاری بین دو کشور، اظهار امیدواری کرده است کوالالامپور و تهران روابط دوجانبه را بیش از پیش گسترش دهند.
وی گفت فرصت های زیادی برای همکاری بین ایران و مالزی وجود دارد و شرایط و اشتیاق دو طرف برای همکاری ها مناسب است.
افخم خواستار افزایش حجم روابط تجاری بین دو کشور شد و گفت که لغو تحریم ها امکان گسترش روابط بین کوالالامپور و تهران را فراهم کرده است و 'من همه تلاش خود را برای تحقق این هدف بکار خواهم گرفت'.
'عقیل فیصل' رئیس سازمان کارآفرینان جوان مالزی نیز اخیرا در گفت وگو با ایرنا با استقبال از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم های ایران، گفت که اکنون موانع همکاری های تجاری بین ایران و مالزی برداشته شده و ما خواستار افزایش تعاملات تجاری با تهران هستیم.
وی گفت که این سازمان پس از لغو تحریم های ایران با داشتن پنجهزار عضو خواستار شناسایی فرصت های تجاری با تهران است تا از این طریق تعاملات مالزی با ایران افزایش یابد.

کد خبر 4455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =