سوء مدیریت در کشور سبب افزایش سهم ترکیه در بازار عراق شده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: سوءمدیریت در کشور سبب شده ترکیه در حالی بالاترین سهم در بازار عراق را بدست آورد که این کشور از لحاظ فرهنگی، دینی و حتی زبانی (اعراب جنوب ایران)کمترین قرابت را با جامعۀ عراقی دارد.

عبدالله شماخته روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، رعایت اصول رقابت در بازار تجارت را ضروری دانست و ادامه داد: ترکیه امروز افزون بر ۵۰ درصد بازار عراق را در اختیار گرفته است که دلیل عمده آن به خاطر آگاهی صادرکنندگان ترک از قواعد تجارت و رعایت قوانین و مقررات بازرگانی بین المللی است.

وی اضافه کرد: نبود قوانین مناسب در بخش صادرات، سوء مدیریت در دستگاههای اجرایی مسئول در صادرات و به روز نبودن قوانین و مقررات صادرات کشور سبب شده که بازرگانان ترکیه سهم تجار ما را در بازار عراق بدست آورند.

وی با اشاره به نقش صادرات در تحقق رشد اقتصادی و رونق تولید، افزود: جدا از سهم بالای صادرات در اشتغالزایی و شکوفایی بخش‌های تولید و صنعت، این بخش می تواند سهم زیادی در تقویت بنیه ارزی کشور بلحاظ افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات ایفا کند.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی صادرات، سیاست‌گذاری های نادرست و اشتباه را از مهمترین معضلات و موانع رونق صادرات دانست و اظهار داشت: وجود قوانین دست و پاگیر اداری، مقررات و بخشنامه‌های متعدد، بی توجهی مسئولان به مزایای بخش صادرات، عدم هماهنگی لازم بین دستگاههای اجرایی مسئول در صادرات و غیره سبب شده که تجار و بازرگان به جای برنامه ریزی برای توسعه فعالیت صادراتی، عمده انرژی خود را بر رفع موانع یادشده متمرکز کنند.

عضو اتاق بازرگانی اهواز خواستار اعمال سیاست‌های تشویقی با هدف حمایت از صادرات و تجار شد، افزود: دولت باید به بخش‌خصوصی اعتماد کند و این اعتماد را در قالب اعطای تسهیلات و حمایت‌های ویژه توسعه دهد تا تجار و بازرگانان ایران بتوانند در شرایط برابر با همتایان خود در بازار دیگر کشورها رقابت کنند.

 شماخته با اشاره به حمایت نظام بانکی از بخش صادرات، اظهار داشت: بانک توسعه صادرات در این سال‌ها با پرداخت تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان و صادرکنندگان گام‌های موثری را برای توسعه صادرات و تقویت اقتصاد برداشته‌ که امیدواریم این روند ادامه‌ و حمایت ها از صادرات افزایش یابد.

کد خبر 44563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =