سرمایه گذاری در شرایط گذار خاورمیانه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در دوران پسابرجام، نخستین توقع بخش خصوصی از حاکمیت، ایجاد شرایط روانی مناسب برای سرمایه گذاری است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، محسن جلال پور رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در دوران پسابرجام، هر کدام از ما وظیفه ای داریم؛ در این بین، اصلی ترین وظیفه حاکمیت ایجاد فضایی برای استفاده از ظرفیت های موجود برای تغییری اساسی در پارادایم اقتصادی کشور است.
وی اضافه کرد: در فضایی که هر فرد از هر کجا به خود اجازه دهد که هر صحبتی را مطرح کند، نه تنها سرمایه گذار خارجی بلکه سرمایه گذار داخلی هم به خود اجازه سرمایه گذاری نمی دهد.
رئیس اتاق ایران با طرح این سوال که وضعیت ما چقدر باثبات و با دوام است؟ گفت: به نظر می رسد که تنها بحث موجود برای فعالان اقتصادی، گذشتن از تحریم ها نباشد؛ ما تغییراتی جدی را در فضای پیش رو در پیش خواهیم داشت.
وی با اشاره به شرایط منطقه گفت: در سالهای آینده وضعیت امروز را در منطقه خاورمیانه نخواهیم داشت؛ امروز کشورهای منطقه دچار تغییرات جدی هستند؛ وضعیت منطقه قابل تامل است؛ آمریکا تمرکزش را از خاورمیانه به خاوردور می برد و چین مشمول تغییر قدرت اقتصادی به قدرت سیاسی می شود و عملا در سالهای آینده یکی از اصلی ترین کشورهای تاثیرگذار در دنیا خواهد بود.
جلال پور ادامه داد: منطقه ما دچار یک بحران جدی به نام سلفی تکفیری شده است؛ این مساله، شروع مسیری است که متاسفانه به نظر می رسد بسیاری از کشورهای منطقه اعم از سوریه و عراق امروز و کشورهایی مثل تونس، مصر و حتی کشورهای دورتر از این منطقه تا اندونزی، افغانستان، پاکستان، عربستان و به نوعی ترکیه را تهدید می کند و در این تغییرات، حتما جغرافیای منطقه در آینده به صورت امروز نخواهد بود.
وی گفت: همه این تغییرات به ما نشان می دهد که فردا مثل امروز نیست و نباید ما در کشور و در مجموعه های اقتصادی با نگاه امروز فردا را پیش بینی کنیم.
جلال پور افزود: در کشور ایران، تغییرات جدی را در پیش رو داریم؛ تنها یکی از این تغییرات پساتحریم و گذشتن از تحریم هاست؛ وضعیت منابع کشور در آینده ای نزدیک متفاوت خواهد شد و دیگر ارقام 700 و 800 میلیارد دلاری را برای فروش نفت نخواهیم داشت؛ برای فروش نفت، قیمت زیر 30 دلار را باید برای آینده در نظر داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه دوران تکیه بر درآمدهای نفتی در کشور تکرار شدنی نیست، گفت: در حال حاضر با شرایط نامساعدی از جمله صدمه دیدن بنگاه های اقتصادی، بیکاری، کمبود سرمایه گذاری روبرو هستیم.
جلال پور تاکید کرد: بانگاهی به منطقه و کشور، باید فضای اقتصادی کشور را به گونه ای ترسیم کنیم که در دو سه سال آینده غاقلگیر نشویم.
رئیس اتاق ایران با تاکید بر کوچک تر کردن دولت، واگذاری امور به تشکل ها گفت: اگر در واگذاری امور به بخش خصوصی پیش قدم نشویم و حرکت نکنیم، اجبار ما را به این سمت خواهد برد و روزی به این سمت به اجبار حرکت خواهیم کرد که مزیت فعلی هم برای آن نمانده است.
وی گفت: اصلاح ساختار نظام بانکی و مالیاتی، رفع قوانین مشکل زا برای حضور سرمایه گذار، ارتقا دادگاه های اقتصادی و ثبت مالکیت از جمله نیازهایی است که در فضای پیش رو باید در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 4457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =