نوسان قیمت‌ها، قدرت رقابت‌پذیری محصول ایرانی را کاهش می‌دهد

عضو اتاق بازرگانی ارومیه تاثیر نوسان قیمت‌ها روی هزینه‌های جانبی و جاری صادرات از جمله ترانزیت و حمل‌ونقل را نامناسب دانست و گفت: افزایش هزینه های لجستیکی سبب افزایش قیمت تمام‌شده و در نهایت کاهش رقابت‌ محصولات ایرانی در بازارهای همسایه و جهان شده که دستگاههای اجرایی مربوطه باید نسبت به ایجاد تعادل در این بخش تلاش کنند.

رضا سواری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نوسان قیمت محصولات را یکی از عوامل تأثیرگذار و در عین حال ابهام آمیز در صدور محصولات ذکر کرد و افزود: نوسانات نرخ ارز یکی از دلایلی است که باعث افزایش قیمت کالا می‌شود و شاید این تغییرات در ابتدا باعث افزایش حجم صادرات شود اما در مراحل بعد باعث می‌شود تا فعالیت صادرکنندگان کمتر از واردکنندگان شود و از حجم صادرات کاسته ‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه‌های حمل‌ونقل به طور سرسام‌آوری افزایش یافته است، افزود: در حال حاضر تعرفه جابه حایی هر کیلوگرم محصول کشاورزی تقریباً دو برابر شده که این رقم به طور قطع روی قیمت محصول نیز اثرگذار است که چنین افزایشی در سایه بی‌تدبیری و عدم‌نظارت به وجود آمده و پای فساد و رانت را حتی به سیستم حمل‌ونقل صادراتی نیز باز کرده است.

سواری ادامه داد: در این شرایط دولت نیز بدون توجه به اصول اولیه اقتصاد، قیمت محصولات را ناعادلانه و با کمال بی‌انصافی تعیین و تولیدکننده را مجبور به رعایت آن می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به ضرورت حفظ و توسعه زیرساخت‌های تولیدی کشور، تصریح کرد: این نابسامانی‌ها سبب از بین رفتن انگیزه کار اقتصادی واقعی و فعالیت در حوزۀ صادرات می‌شود.

سواری ادامه داد: در این سال‌ها به طور پیوسته بخشنامه‌ها و مقررات غیرآگاهانه و غیر مسئولانه با نهایت بی‌تجربگی صادر که خیلی از آنها سبب شده روند تولید در برخی از کارخانه‌ها متوقف و حتی زیرساخت‌های اقتصادی کشور نابود شود.

وی در پایان یادآور شد: به عنوان نمونه در صنعت دام و طیور در حالی‌که سال‌ها با تحمل هزینه‌های بالا، زیرساخت‌های این صنعت برای تولید مرغ استاندارد بهبود یافته بود، در حال حاضر دولت اعلام کرده که تولیدکننده حق ندارد مرغ زیر دو کیلو و سیصد گرم تولید کند و این یعنی دولت، تولیدکننده را به تولید محصولی بی‌کیفیت که تولید آن در همۀ دنیا منسوخ شده، ملزم می‌کند.

کد خبر 44614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =