تهاتر کالا میان ایران و عمان با هدف افزایش صادرات

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان پیشنهاد کرد تا برای افزایش صادرات و صادرات مجدد به عمان، به جای تعهد ارزی از روش تهاتر کشوری با عمان استفاده شود.

محسن ضرابی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز، ضمن تشریح برخی از ویژگی های صادرات کالا به عمان، میزان واردات سالانه این کشور را ۲۴ میلیارد دلار در سال برآورد کرد و افزود: ما می‌توانیم یکی از صادرکنندگان اصلی به این کشور باشیم و بخشی از این میزان را به خود اختصاص دهیم.

وی افزود: متأسفانه سهم ما از واردات کشور عمان کمتر از ۱.۵ درصد است، ضمن آنکه در ۲ سال اخیر بعلت صدور بخشنامه‌های متعدد درباره ممنوعیت صادراتی، تعیین عوارض صادراتی و همچنین ایفاد تعهدات ارزی کاهش چشمگیری در صادرات کالا به این کشور داشته ایم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان افزود: در حالی که مجموع صادرات ایران به عمان در سال ۹۷ معادل ۷۲۸ میلیون دلار بود این رقم در پایان سال گذشته به ۴۳۳ میلیون دلار رسید که کاهشی ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد عوامل عمده کاهش صادرات به عمان، مسائل غیر از تحریم بوده است.

ضرابی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب عمان برای صادرکنندگان ایرانی را امکان استفاده از این کشور به عنوان محلی برای واردات کالاهای ایرانی یا صادرات مجدد (ری اکسپورت) است که ما باید از این مزایا استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: لازمه دستیابی به این وضعیت این است که دولت به بخش خصوصی اعتماد نماید و اجازه دهد و از آنها حمایت کند تا اتاق‌های مشترک دو کشور، روند توسعه مراودات را پیش ببرند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان با بیان اینکه بعضاً مشاهده شده که دولت از اقدامات اتاق‌های مشترک حمایت نمی‌کند، گفت: یکی از اقداماتی که برای اجرای آن برنامه ریزی کردیم اما به دلیل نگرانی از صدور بخشنامه‌های جدید نتوانستیم آن را اجرایی کنیم، تهاتر کشوری با عمان بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یک برنامه ریزی مناسب بین اتاق های بازرگانی عمان و ایران صورت گرفته که براساس آن می‌توانیم هزینه‌های انتقال و جابجایی پول را که در حال حاضر ۱۱ تا ۲۲ درصد است به دو تا ۳ درصد کاهش دهیم.

به گفته این فعال اقتصادی با اجرای تهاتر میان ایران و عمان می‌توانیم حجم صادرات یا صادرات مجدد به عمان را تا ۵ میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی با اشاره به رابطه بسیار خوب سیاسی میان ایران و عمان از پیش از انقلاب تاکنون، اظهار داشت: این کشور در دوران‌های مختلف در کنار نظام جمهوری اسلامی بوده که یک فرصت طلایی برای دولت سیزدهم محسوب شده و و دولت آتی نیز باید به این کشور نگاه ویژه داشته باشد؛ اگر چنین اتفاقی رخ دهد دولت آتی قطعاً نتایج بسیار بهتری در حوزه صادرات به کشورهای منطقه به دست خواهد آورد.

کد خبر 44637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =