انقلاب اقتصادی با افزایش سهم بخش خصوصی

فریال مستوفی گفت: با کاهش قیمت مواد معدنی، قیمت تمام شده این محصولات در کشور از قیمت خرید آن ها پیشی گرفته و لذا ما شانسی برای فروش و صادرات مواد خام مانند سنگ آهن نداریم

فریال مستوفی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز با اشاره به کاهش قیمت مواد معدنی در دنیا گفت: با کاهش قیمت مواد معدنی، قیمت تمام شده این محصولات در کشور از قیمت خرید آن ها پیشی گرفته و لذا ما شانسی برای فروش و صادرات مواد خام مانند سنگ آهن نداریم. پیش بینی ها در دنیا نشان از آن دارد که طی یکی- دو سال آینده وضعیت به همین شکل باقی مانده و دور از انتظار است که قیمت ها روند افزایشی نشان دهند. یکی از اثرات این کاهش قیمت، کاهش صادرات این مواد بوده است، در دو سال گذشته صادرات ما در این اقلام به رقم پایینی رسیده است. در همین راستا دولت نیز حق بهره مالکانه از معادن را از 45 درصد به 16 درصد کاهش داده است تا صادرکنندگان این مواد عوارض کمتری پرداخت نمایند اما من پیش بینی نمیکنم که بتوانیم به همین میزان نیز فروش داشته باشیم.

مستوفی در ادامه با انتقاد از صادرات مواد خام در کشور افزود: من به شخصه با فروش مواد خام مخالف هستم و معتقدم این مواد باید در داخل به مواد با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شده و سپس صادر شوند. اینکه ما سنگ آهن را خام صادر کنیم در واقع همان بلایی را که بر سر نفت خود آورده ایم بر سر معادن نیز آورده ایم. وی توضیح داد:  اگر ما بتوانیم سنگ آهن را به محصول نهایی تبدیل کنیم حداقل در هر تن 1300 تا 1500 دلار ارزش افزوده ایجاد می شود که این رقم قابل توجهی است.

وی ادامه داد: حتی اگر مجبور به صادرات مواد خام هستیم باید درآمد آن را خرج توسعه و تعمیم زیر بناهای معادن کنیم نه آن که درآمدهای آن را در بودجه خرج پرداخت یارانه نماییم. تنها در این صورت است که می توانیم اتکای اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی کاهش دهیم. ما نیاز داریم که دولت در توسعه زیربناهای معدنی به بخش خصوصی کمک کند ساختن جاده، راه آهن، فرودگاه و ... از وظایف دولت است و نه بخش خصوصی.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه مملکت نیازمند یک انقلاب اقتصادی است پیشنهاد داد: دولت برای تامین منابع احداث زیرساخت ها فایناس هایی را که از سرمایه گذاران خارجی دریافت می کند در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. بخش خصوصی در پروژه هایی سرمایه گذاری خواهد کرد که سودآور بوده و توجیه اقتصادی داشته باشد از همین طریق نیز می تواند اقساط این فاینانس ها را پرداخت کند. همچنین تضمین دولتی را برای حمایت از بخش خصوصی بدهد و نه دولتی. متاسفانه ارقام منابع و مصارف دولت در بودجه نشان می دهد که دولت تصمیم به کوچک سازی دخالت های خود در اقتصاد ندارد. اگر دولت ما تاجر است باید پروژه هایی را انجام دهد که توجیه اقتصادی دارد در غیر اینصورت نباید در کار بخش خصوصی دخالت کند.

وی در پایان اشاره کرد: ایران صنعتی شدن را با کره آغاز کرد اما کره توانست از ایران پیشی گیرد در حال حاضر تمام خیابان های ایران از ماشین های کره ای پر شده است. مملکت ما با داشتن نیروی کار ماهر و تحصیلکرده به دلیل سیاست های غلط دولتی و ضعف مدیریت نتوانسته است بر مشکلات اقتصادی کشور فایق آید. تنها راه، حل این مشکلات نیز به نظر من ایجاد یک برنامه استراتژیک صنعتی است که در آن پروژه ها را از حیطه دولت خارج کرده و به بخش خصوصی که در آن رانت و فساد وجود ندارد و کارایی بالاتری نیز دارد محول کنیم.

کد خبر 4464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =