تاوان تصمیم گیری های نادرست دستگاههای اجرایی را تجار پرداخت می کنند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر گفت: مشکلات اقتصادی کشور نه تنها در حوزه صادرات بلکه در بخش واردات نیز مشاهده می شود که دلیل عمده آن مربوط به تدوین و تصویب قوانین و مقررات و همچنین سیاست‌های نادرست دستگاههای اجرایی است که دولت باید برای پیشگیری از تحمیل تبعات نامطلوب این بخش بر صادرکنندگان تدابیر لازم را اتخاذ کند.

هانی فیصلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به وجود نارسایی های فراوان در بخش های اقتصادی کشور از جمله صادرات و واردات، افزود: این در حالی است که با برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌های درست می‌توان در یک مسیر واقعی، بخش زیادی از نیازهای کشور را از بازارها و صنعتگران و تولیدکنندگان کشورهای همسایه تامین کرد.

وی بر ضرورت تسهیل قوانین و مقررات با هدف تامین به موقع مواد اولیه مورد نیاز برای بخش تولید تاکید کرد و اظهار داشت: با وجودی که می توان با کمی تسهیلگری بسیاری از کالاهای اساسی و یا مواد اولیه لازم برای تولید محصولات داخلی و کالاهای خارجی ساخته شده را وارد کرد اما در حال حاضر به واسطه وجود برخی از شرایط و نابسامانی‌ها و رویکردهای اقتصادی اشتباه و غیرمسئولانه امکان واردات را نداریم.

فیصلی بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش سهم صادرات کالا در بازار کشورهای همسایه تأکید کرد و گفت: بازارهای بزرگی در همسایگی ما وجود دارند که هر کدام می‌توانند سهم زیادی از صادرات ایران را برعهده بگیرند و ما می‌توانیم با ضریب‌اطمینان بالا محصولات خود را در آن کشورها عرضه کنیم.

وی با بیان آنکه برای بازاریابی در آن کشورها می‌شود با تکیه بر مشترکات مذهبی، قومیتی و فرهنگی روابط خوب اقتصادی برقرار کرد، ادامه داد: این کار نیاز به یک برنامه و سیاست دارد و می‌توان در یک مسیر واقعی و درست، بخش زیادی از نیاز کشور را از بازار کشورهای همسایه تهیه کرد اما متاسفانه با همه این مزیت‌ها، مسئولان کشور همچنان غافل هستند و توجه جدی به این ظرفیت‌ها ندارند.

این صادرکننده تصریح کرد: تاجران ترکیه امروز با استفاده از یارانه های مکمل و حمایت‌های ویژه دولتی، سهم بالایی از بازار منطقه را از آن خود کرده‌اند اما در این شرایط دولت ما به جای حمایت از صادرکننده، انواع مالیات‌ها و عوارض را برای کالا و محصولات ایرانی تعیین می‌کنند و در نتیجه قیمت تمام‌شده محصولات تا حدی رشد می‌یابد که توان رقابت با نمونه‌های مشابه در بازارهای منطقه را نداشته باشند. از سوی دیگر اگر تولیدکننده و صادرکننده بخواهند قیمت تمام‌شده را کاهش دهند، باید کیفیت محصول خود را کاهش دهند که در آن صورت نیز توفیقی در بازارهای رقابتی نخواهند داشت.

فیصلی یادآور شد: امروزه خرید کالای ترکیه‌ای و حتی سعودی در بسیاری از بازارهای همسایه، برای خریداران و واردکنندگان باصرفه‌تر از کالای ایرانی است و همین موضوع که معلول سیاست‌های اشتباه داخلی است، سهم ایران را از بازار کشورهای همسایه به شدت کاهش داده و متأسفانه این روند همچنان شیب نزولی دارد.

کد خبر 44669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =