نرخ سود سپرده های بانکی ۲ واحد کاهش می یابد

بانک های خصوصی و دولتی پیشنهاد کاهش دو واحد درصدی نرخ سود سپرده ها را به بانک مرکزی پیشنهاد کرده اند و اکنون باید شورای پول و اعتبار تصمیم بگیرد

پیشنهاد کاهش نرخ سود سپرده به 18 درصد به بانک مرکزی ارائه شده است. رئیس کانون بانک های خصوصی گفت: در پی توافق بانک های دولتی و خصوصی، پیشنهاد کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از 20 به 18 درصد روز گذشته به بانک مرکزی ارائه شده است و گفته می شود در صورت تصویب شورای پول و اعتبار از اول اسفند عملیاتی خواهد شد. 
به گزارش اگزیم نیوز کوروش پرویزیان افزود: بانک مرکزی بخش نامه ای را در ارتباط با سود مشاع و غیره مشاع و برآورد سود قابل پرداخت به سپرده ها به بانک ها ابلاغ کرد. 
وی ادامه داد: برای اینکه بتوان این بخش نامه را اجرایی کرد بانک ها جلساتی را برگزار کردند و در نهایت به توافق هایی دست یافتند. 
وی افزود: بر همین اساس پیشنهاد کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از 20 به 18 درصد به بانک مرکزی ارائه شد تا در بخش اقتصادی بانک مرکزی نیز بررسی های لازم انجام شود. به گفته پروزیان، شورای پول و اعتبار نیز این پیشنهاد را بررسی خواهد کرد.
رئیس کانون بانک های خصوصی ادامه داد: بحث توافق بانک ها برای کاهش نرخ سود از هفته گذشته کلید خورد و شنبه این هفته (24 بهمن) توسط مدیران عمل بانک ها به جمع بندی رسید و تقدیم بانک مرکزی شد. 

به تحلیل پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز نرخ سود بانکی در ایران همواره یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث کارشناسان اقتصادی بوده و هست. در این میان طی چند سال گذشته و با روی کار آمدن دولت یازدهم بارها بر ضرورت کاهش نرخ سود بانکی (سپرده ها و تسهیلات) تأکید شده است. به عقیده موافقین کاهش نرخ سود بالا بودن این نرخ هزینه های تأمین مالی را برای طرح های اقتصادی به شدت افزایش داده و بازدهی تولید را با افت روبرو کرده است به این ترتیب تأمین سرمایه از محل بازارهای غیر رسمی باعث شده هزینه های تولید به شدت افزایش یابد. در این بین مخالفان اما می گویند نمی توان با کاهش نرخ سود نقدینگی سرگردان را به بازارهای موازی هدایت کرد چراکه هنوز بازدهی تولید در حدی نیست که این منابع را جذب کند. 

شورای پول و اعتبار اردیبهشت ماه امسال نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت حداکثر 20 درصد و نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای را نیز حداکثر 21 درصد تعیین کرد. البته شورا در آن مقطع تصمیم گیری برای تعیین سپرده‌های کمتر از یک سال را به بانک‌ها واگذار کرد. بر همین اساس و بعد از توافق بانکی‌ها، بنا شد که نرخ سود سپرده روزشمار کمتر از سه ماه حداکثر 10 درصد، نرخ سود سپرده روزشمار 3 ماه تا 6 ماه 14 درصد، نرخ سود سپرده روزشمار 6 ماه تا 9 ماه 16 درصد، نرخ سود سپرده روزشمار 9 ماه تا 12 ماه 18 درصد باشد. 

 

کد خبر 4475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =