تصمیم‌گیری برای کاهش نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار

وزیر اقتصاد از بررسی نرخ سود بانکی در جلسه شورای پول و اعتبار به زودی خبر داد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به دنبال توافق بانک های دولتی و خصوصی بر سر کاهش دو واحد درصدی نرخ سود سپرده های بانکی و توافق ضمنی بانک مرکزی بر سر این موضوع به نظر می رسد وزیر اقتصاد کشورمان نیز از بررسی موضوع در شورای پول و اعتبار خبر داد. به این ترتیب به نظر می رسد نرخ سود سپرده های بانکی از ۲۰ درصد به ۱۸ درصد خواهد رسید. کارشناسان این اقدام بانک مرکزی و شورای اعتبار را قدمی در مسیر هدایت پول به سمت تولید ارزیابی می کنند. به این ترتیب با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نرخ سود تسهیلات نیز با کاهش روبرو خواهد شد که این امر بر تحرک بخش تولید اثرگذار خواهد بود. 

وزیر اقتصاد همچنین در مورد نرخ ارز نیز اعلام کرد که دولت به دنبال حفظ ارزش پول ملی است و تعیین ارزش ارز در بازار نیز بر همین اساس صورت می گیرد. طیب نیا که در پنجاه و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی سخن می گفت تأکید کرد که نظام تعیین نرخ ارز در کشور، نظام شناور مدیریت شده است و به طور معمول نرخ ارز را بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و اگر دولت یا بانک مرکزی بخواهد جلوی نوسانات نرخ ارز را بگیرد، از طریق مداخله (خرید و فروش) می‌باشد.

وزیر اقتصاد با اشاره به دو نرخی شدن نرخ ارز به دلیل تحریم ها خاطرنشان کرد: عددی که در بودجه به عنوان نرخ ارز تعیین می‌شود، صرفا به عنوان حسابداری بودجه است که براساس میزان صادرات، پیش بینی قیمت نفت وارز تعیین می‌شود، بنابراین اگر نرخی دربودجه اعلام شده به این معنی نیست که دولت می‌خواهد نرخ ارز را در بازار به آن سمت سوق دهد و به صورت دستوری دخالت کند.

وی با اشاره به کاهش تورم نقطه به نقطه به زیر 10درصد خاطر نشان کرد: باتوجه به کاهش نرخ تورم همه متغیرهای اسمی مانند نرخ ارز، نرخ سود سپرده و تسهیلات و نرخ رشد دستمزد باید کاهش یابد. طیب‌نیا در مورد تصمیمات جدید شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: نرخ سود بانکی حتماً باید کاهش یابد، اما اینکه باید به چه نرخی برسد، در شورای پول و اعتبار بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی افزود: هم‌اکنون نرخ سود بانکی پایین آمده و در بازار بین بانکی از 29.5 درصد به کمتر از 19 درصد رسیده و در بازار سرمایه هم نرخ اوراق بین 19 تا 21 درصد است. به گفته وزیر اقتصاد، در آینده نزدیک با تداوم روند کاهشی نرخ تورم نرخ سود بانکی نیز به صورت مستمر کاهش می‌یابد، اما نمی‌توانیم به یک باره شاهد کاهش این نرخ باشیم.

کد خبر 4481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =