اصلاح بینش اقتصادی، امکان افزایش حضور ایران در بازار منطقه را فراهم می‌کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه اصلاح بینش اقتصادی در سیاست خارجی کشور را ضروری دانست و گفت: با بازنگری در سیاست خارجی کشور و توسعه مناسبات سیاسی با کشورهای همسایه، نه تنها می توان حجم مبادلات تجاری با بازار چند صد میلیون نفری آنها را افزایش داد بلکه امکان توسعه تجارت بین‌المللی نیز فراهم می شود.

قاسم کریمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، صادرات را شریان حیاتی تولید و اقتصاد دانست و افزود: در حال حاضر تنها ۱۰ کشور در دنیا جزء شرکای بزرگ تجاری ایران هستند و حجم تجارت با مابقی کشورها بسیار ناچیز است در صورتی که ظرفیت‌های تجاری ایران خیلی بیشتر از این‌ میزان می باشد.

کریمی با اشاره به اهمیت افزایش سهم ایران در تجارت منطقه، اظهار داشت: قیمت تمام‌شده محصول یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در تجارت است چرا که این عامل در مقیاس بزرگ می‌تواند به عنوان مزیت رقابتی تعیین‌کننده باشد.

وی تصریح کرد: در تجارت با همسایگان به دلیل نزدیکی جغرافیایی، بخش زیادی از هزینه‌ها اعم از نگهداری و یا حمل‌ونقل کاهش پیدا می‌کند که همین موضوع در پایین آوردن قیمت تمام‌شده و در نتیجه افزایش قدرت رقابت با محصولات دیگر کشورها، نقش بسزایی دارد.

کریمی با انتقاد از حجم کم صادرات کشورمان به کشورهای همسایه و تداوم سیاست‌گذاری‌های اشتباه در بخش صادرات، ادامه داد: با وجود همه این مزیت‌ها باید گفت سهم ایران در بازار منطقه بسیار اندک و کمتر از چیزی است که باید باشد، بطوریکه در سال ۹۱ حجم صادرات ایران به سوریه حدود ۹ میلیون دلار بود در حالیکه این عدد برای ترکیه معادل ۷۰ میلیارد دلار بود، نمونه این شرایط در مورد کشور عراق هم صدق می‌کند.

وی افزود: همه این نابسامانی ها در بازار سوریه در شرایطی رقم خورد که سهم ایران در تامین امنیت این کشور بی‌بدیل است اما ایران به همان اندازه که در ابعاد نظامی موفق عمل کرد، در بخش اقتصادی عملکرد ضعیفی داشته و دارد.

کریمی اضافه کرد: همین موضوع در مورد عراق بعد از دوران صدام هم صدق می‌کند و امروز شاهد هستیم که کالاهای سعودی و ترکیه‌ای بیشتر از محصولات ایرانی به فروش می‌رسند. تمام این موضوعات ناشی از عدم‌ بینش اقتصادی مسئولان است.

وی  یادآور شد: امروز دولت ترکیه حتی در اقلیم کردستان عراق نیز حامی بازرگانان و تجار کشورش است و این حمایت سبب افزایش چشمگیر سهم این کشور در بازار منطقه شده است.

کریمی تغییرات یک شبه در شرایط تجاری کشور و صدور بخشنامه‌های بی مورد که روند تجارت را کند می کند را  از دیگر عوامل موثر در کاهش حجم تجارت کشور اعلام کرد.

کد خبر 44848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =