تدوین مقررات دست و پاگیر اداری، صادرات را به کمترین میزان خود رسانده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام معتقد است: دولت در سال‌های اخیر نه‌ تنها سیاست‌های تشویقی را با هدف حمایت از صادرات اعمال نکرده بلکه با تدوین قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری، اخذ مالیات و افزایش تعرفه‌های گمرکی عملاً روند صادرات را با کندی مواجه کرده که ادامه این روند به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

عدنان کرمی‌نسب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به مفاهیم مختلف اقتصادی و لزوم رشد شاخص‌های تأثیرگذار در اقتصاد کشور، افزود: تمام آنچه در سال‌های اخیر به عنوان اهداف اقتصادی کشور توسط مسئولان مطرح شده، اعم از رونق و جهش تولید، رشد مثبت اقتصادی و افزایش تولیدات دانش‌بنیان، همگی در سایه صادرات و توسعه آن محقق می‌شوند پس دولت باید زمینه تحقق این اهداف را فراهم کند.

وی افزود: مادامی که صادرات به عنوان مهمترین اهرم پیشرفت اقتصادی تحرک جدی نداشته باشد، تولیدی رشد نخواهد کرد، اشتغالزایی ایجاد نمی‌شود و شاهد رشد مثبت اقتصادی نیز نخواهیم بود.

کرمی‌نسب با اشاره به برخی از موانع صادرات، محرومیت‌ها و محدودیت‌های این امر، ادامه داد: ما تاکید داریم که خیلی از موارد از جمله تحریم و به دنبال آن محدودیت‌های بانکی نقش بازدارنده‌ای بر صادرات دارند، اما امروزه کشور علاوه بر این موارد دچار یک نوع خودتحریمی نیز شده است؛ یعنی در کنار اعمال تمام سختی‌ها و مشکلات از سوی ابرقدرت‌ها، دولت نیز تولیدکننده و صادرکننده را نه‌تنها کمک نکرده بلکه با اجرای بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های غیرکارشناسی و غیرمعقول، بزرگترین موانع را بر سر راه فعالیت‌های واقعی در عرصه‌های مختلف اقتصادی قرار داده است.

عضو اتاق بازرگانی ایلام تصریح کرد: امروزه مقررات گمرکی و رعایت پروتکل‌های صادراتی به حدی دشوار است که عملاً بسیاری از افراد از گردونه صادرات خارج می‌شوند و دامنه تبعات این روند به طور قطع به بازار تولید و در نهایت کاهش نیاز و صد البته تعدیل نیروی انسانی خواهد رسید.

کرمی‌نسب در پایان تاکید کرد: روند کنونی نتیجه‌ای جز ادامه سیر نزولی در رشد اقتصادی و از بین رفتن زیرساخت‌های تولیدی و صادراتی کشور ندارد.

کد خبر 44870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =