گسترش دسترسی به آبهای آزاد جهان افزایش صادرات را در پی دارد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد، گسترش دسترسی به آب‌های آزاد جهان را از مزایا و ویژگی های منحصربفرد در توسعه صادرات هر کشور عنوان کرد و گفت: اتصال به آبهای آزاد پتانسیل مناسبی است که ایران نیز نمی‌تواند و نباید به راحتی از کنار آن گذر کند.

ولی‌الله غلامی نجف‌آبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به اهمیت صادرات در دستیابی به اقتصادی پایدار و پویا، افزود: از آنجا که بخش صادرات نه‌ فقط در ایران، بلکه در دیگر کشورهای دنیا یکی از مهمترین ارکان اقتصاد بشمار می رود به همین خاطر این کشورها عمده برنامه های اقتصادی خود را بر توسعه صادرات متمرکز کرده اند.  

وی افزود: تمام برنامه‌های اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته مانند آلمان، ژاپن و کره‌جنوبی، براساس توسعه صادرات طراحی و اجرا می‌شود چرا که این بخش جدا از آنکه سهم زیادی در افزایش ظرفیت تولید، اشتغال‌زایی، ارتقا کیفیت و کمیت محصولات دارد، می‌تواند شاخص‌های اقتصادی را به طور چشمگیری بهبود دهد.  

غلامی نجف‌آبادی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی موجود، ایران را کشوری منحصربفرد در برخورداری از پتانسیل های متنوع صادراتی توصیف کرد و گفت: در کشور همه زیرساخت‌های لازم برای توسعه

صادرات وجود دارد؛ ایران کشوری برخوردار از منابع خدادادی و معادن زیرزمینی ویژه است، علاوه بر آن این کشور از منابع عظیم نفت و گاز بهره‌مند است و همین امر سبب افزایش ظرفیت در بخش پتروشیمی شده است.  

عضو اتاق بازرگانی خرم‌آباد یادآور شد: اتصال به آب های آزاد جهان خاصه در جنوب کشور و وجود هزار و سیصد کیلومتر ساحل تزانزیتی، ویژگی خاصی است که نمی‌توان و نباید به راحتی از کنار آن گذشت چرا که همین عامل یکی از مزیت‌های اصلی کشور در توسعه صادرات و ناوگان حمل‌ونقل است.  

غلامی نجف‌آبادی افزود: جمهوری اسلامی ایران ازجمله کشورهایی است که به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایای ترانزیتی خوبی بهره مند بوده که با گسترش شبکه حمل و نقل و ارتباط مطمئن و کارآمد باید  از این پتانسیل در راستای افزایش درآمدهای ارزی و ارتقا موقعیت استراتژیک خود در منطقه استفاده کند.

وی تاکید کرد: با توجه به موقعیت راهبردی وترانزیتی کشور، می‌توان فرصت‌ها و مزیت‌های زیادی را برای ترانزیت کشور در نظر گرفت، البته بهره‌برداری درست و به موقع از این فرصت‌ها و همچنین انجام سرمایه‌گذاری لازم و تبلیغات گسترده همزمان می‌تواند در بهره‌برداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیتی کشور موثر باشد، لذا نحوه بهره‌برداری از این مزیت‌ها و فرصت‌ها و برقراری ارتباط حمل‌ونقلی با کشورهای هدف نقش برجسته‌ای در تسهیل تجارت میان آسیا، اروپا و کشورهای منطقه و توسعه ترانزیت ایفا خواهد کرد.

غلامی نجف‌آبادی با اشاره به افت صادرات کشور در سال‌های اخیر دلیل این امر را ناشی از سیاست‌های اقتصادی و پولی نادرست دولت عنوان و تأکید کرد: برغم تمام داشته‌های موجود در کشور، به دلیل رویکردهای غلط در سال‌های اخیر، نه‌تنها صادرات رشد نکرده بلکه با افت جدی مواجه شده که تبعات آن را می‌توان به وضوح در اقتصاد کشور مشاهده کرد.

کد خبر 44917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =