تصمیمات نادرست بورس، صادرات را هم تحت‌تأثیر قرار داد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با بیان اینکه بانک های ایرانی ذاتاً با تولید سنخیت و علاقه ای به همکاری با بخش تولید ندارند، گفت: دخالت های نابجای دولت در عملکرد بورس و اتخاذ تصمیمات نادرست در این بخش سبب شد منابع مالی به جای قرار گرفتن در مسیر تولید و توسعه صادرات، به سمت سپرده گذاری در بانک‌ها هدایت شود. 

محمد خاکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز از ورود دولت به بازار سرمایه بعنوان یکی از اشتباهات بزرگ در این بخش یاد کرد و ادامه داد: این اقدام سبب شد در اندک زمانی کوتاه، منابع در دست مردم به جای ورود به بخش تولید به سپرده گذاری در بانک‌ها هدایت شود زیرا این موسسات عمدتاً ترجیح می‌دهند به جای تولید، در موارد زودبازده سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به ضرورت تجهیز ماشین‌آلات واحدهای تولیدی و صنعتی، این مهم را لازمه رشد اقتصادی و رونق تولید دانست و افزود: از آنجا که تقویت بنیه بخش تولید با تجهیز ماشین آلات و به روزسازی خطوط تولید و تکمیل زیرساخت ها نقش موثری در توسعه صادرات کشور دارد، تحقق این امر بعنوان یکی از وظایف دولت‌ها در بخش اقتصادی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: دولت ها باید زمینه به روزسازی فناوری صنایع بزرگ را که به‌طور عمده از طریق سرمایه‌گذار خارجی در دو قالب جذب و یا مشارکت همزمان با انتقال فناوری انجام می‌شود را فراهم کند.

خاکی ادامه داد: در واقع طرف خارجی متعهد می‌شود همزمان با فعالیت در چرخه اقتصادی، فناوری صنایع مورد نظر را بروز رسانی کند، گرچه دولت باید امکان تأمین مالی برای ارتقاء فناوری در کارخانجات و سطوح متوسط را از طریق بورس مهیا سازد.

این صادرکننده تصریح کرد: دولت برای رونق تولید باید در مرحله اول جذابیت‌های تولید را نسبت به بازارهای موازی و موجود افزیش داده و بازارهای دیگر را کنترل کند تا حضور در تولید برای سرمایه‌گذار، مساوی با سودآوری باشد.

وی با اشاره به اینکه در این روند، نقدینگی به سمت تولید سرازیر می‌شود، گفت: همین موضوع سبب ارتقا فناوری و در نتیجه بهبود کیفیت محصولات و در نهایت ایجاد مزیت رقابتی و صادراتی

می‌شود چرا که با تجهیز واحدهای تولیدی به فناوری روز، هم کیفیت تولیدات ارتقا می‌یابد و هم قیمت ‎ها کاهش خواهد داشت.

خاکی خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی ایران، ظرفیت منحصربفردی برای صادرات ایجاد کرده چرا که کشورهای همسایه ایران عمدتاً واردکننده هستند و این یعنی در همسایگی کشور، بازار بسیار خوبی وجود دارد که متاسفانه از آن غافل شده ‎ایم.

وی در پایان تاکید کرد: باتوجه به اینکه صادرات ارزآوری کشور را افزایش می‌دهد و باعث رشد و توسعه اقتصادی می‌شود، انتظار داریم که دولت جدید با همکاری سازمان‌ها و بانک‌های مربوطه برنامه‌های ویژه و تسهیل‌کننده‌ای را پیش روی صادرکنندگان قرار دهد.

کد خبر 44929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =