دیوار بلند سود بانکی در برابر تولید و صادرات

یک فعال حوزه تولید و صادرات در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز گفت: شرایط دشوار اقتصادی سالهای گذشته، افزایش نرخ تورم و کندی بازگشت سرمایه در بخش تولید، بازپرداخت بسیاری از تسهیلات بانکی که تولیدکنندگان از بانک ها دریافت کرده اند، تعدد بانک ها و عدم رعایت موازین قانونی و ... از جمله مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان است

یک فعال حوزه تولید و صادرات در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز گفت: شرایط دشوار اقتصادی سالهای گذشته، افزایش نرخ تورم و کندی بازگشت سرمایه در بخش تولید، بازپرداخت بسیاری از تسهیلات بانکی که تولیدکنندگان از بانک ها دریافت کرده اند، تعدد بانک ها و عدم رعایت موازین قانونی و ... از جمله مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

صلاح مبارکی در خصوص تاثیرات افزایش نرخ بر بخش های تولید، صادرات و سود تولید گفت: به طور قطع بالا بودن نرخ سود روی تمام بخش ها تاثیر می گذارد. یکی از بخش هایی که همواره از نظام بانکی گلایه دارد حوزه تولید است. تولیدکنندگان معتقدند که نظام بانکی نمی تواند مشکلات بخش صنعت را حل کند. نرخ بالای سود بانکی است که باعث شده هزینه پول برای تولیدکننده آنچنان بالا باشد که جاذبه خود را برای بخش بزرگی از تولیدکننده‌ها از دست بدهد.

وی افزود: در حال حاضر نرخ سود بانکی موجود برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست و سودی که بانک‌ها بابت تسهیلات از تولیدکنندگان دریافت می‌کنند با سودی که تولیدکنندگان در قبال تولید خود دریافت می‌کنند همخوانی ندارد، همچنین دسترسی دشوار به تسهیلات بانکی برای بخش صنعت از دیگر چالش‌های این بخش است.

وی ادامه داد:از طرفی دیگر سرمایه دارانی که به دلیل نرخ بالای سود بانکی در پرداخت بدهی خود دچار مشکل می شوند و چک آن ها برگشت می خورد دیگر نمی توانند برای اخذ وام به بانک مراجعه کنند و مسلما این قوانین محدودیت هایی برای بانک ها و سرمایه داران به وجود می آورد.

وی افزود: هر واحدی که بدهی بانکی داشته باشد هم در بخش تولید و فروش و هم در بخش کارگری دچار مشکل می شود. صادرکننده نیز با مشکلاتی از جمله گشایش LC و اعتبار اسنادی روبه رو است که موجب کاهش انگیزه اقتصادی آنها می گردد.

مبارکی با اشاره به اینکه بزرگترین معضل تولیدکننده ها در کشور عدم فروش کالای تولیدی است، گفت: اگر شرایط برای تولیدکنندگان مساعد باشد حجم تولید افزایش و قیمت تمام شده محصولات و همچنین واردات کاهش می یابد.اما زمانی که شرایط نامساعد است تولید کننده با کوهی از مشکلات روبه رو است و متحمل ضرر و زیان فراوانی می شود.

این فعال اقتصادی توصیه کرد:تولید کننده هایی موفق هستند که کمترین تکیه بر منابع و وام های بانکی داشته باشند.

مبارکی در خصوص تاثیر افزایش معوقات بانکی بر افزایش نرخ تامین مالی، کاهش بازدهی تولید گفت: افزایش معوقات بانکی از یک طرف موجب افزایش هزینه ها و پیچیده شدن فرایند دریافت تسهیلات می گردد و از طرف دیگر این هزینه ها به سایر تسهیلات تحمیل می شود و توان مالی کاهش می یابد.

این فعال اقتصادی در پایان در خصوص نرخ مناسب سود برای تسهیلات بانکی گفت: نرخ باید با توجه به شرایط تورمی بررسی و تنظیم گردد. اگر نرخ تورم بالا باید مردم پول را از بانک خارج و در بازارهایی که شرایط اقتصادی باثبات تری دارند مانند بازار مسکن، بورس و...سرمایه گذاری می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به نظر من 7 تا 9 درصد (کوتاه مدت) ایده آل است. اگر به زمان دولت آقای خاتمی که نرخ سود 16 درصد بود نگاه کنیم هم دولت و هم بانک و هم تولید کننده هر سه حوزه سود می بردند، نه الان که تورم 10- 12 درصدی در کشور داریم.

مبارکی افزود: از دیگر مشکلات تعدد بانک ها و عدم رعایت موازین قانونی است.وظیفه دولت سنگین تر شده باید تدابیری اندیشیده شود تا بانک های خصوصی یا موسسات و بانک های دولتی در کنار هم خدمت رسانی کنند، به گونه ای نباشد که واحدهای خصوصی با هر رویه ای ادامه حیات بدهند و دولت هیچ نظارتی نداشته باشد بلکه دولت باید یکپارچگی عظیمی در نظام بانکی پدید آورد.

 

 

 

 

 

کد خبر 4501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =