ضرورت عبور بار تأمین مالی از بانک به بازار سهام

دبیر کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد گفت: برای تأمین مالی، دو نهاد بانک و بازار سرمایه حضور دارند که در اقتصاد ایران، بیش از هفتاد درصد منابع مالی بنگاه‌ها از طریق بانک‌ها به دست می‌آید، در حالی که در کشورهای دیگر برای تأمین مالی کوتاه‌مدت به‌سراغ بانک‌ها می‌روند و تأمین مالی میان‌مدت و بلندمدت آن‌ها از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد

دبیر کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد گفت: برای تأمین مالی، دو نهاد بانک و بازار سرمایه حضور دارند که در اقتصاد ایران، بیش از هفتاد درصد منابع مالی بنگاه‌ها از طریق بانک‌ها به دست می‌آید، در حالی که در کشورهای دیگر برای تأمین مالی کوتاه‌مدت به‌سراغ بانک‌ها می‌روند و تأمین مالی میان‌مدت و بلندمدت آن‌ها از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد.

دکتر شهریار شفیعی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص بالا بودن نرخ سود در حوزه تولید، صادرات و سود تولید گفت: حوزه تولید به شدت نیازمند نقدینگی است. هزینه های تامین مواد اولیه، تولید محصولات، تجهیز تکنولوژی و... رقم هنگفتی را در برمی گیرد.

وی افزود: بالا بودن نرخ سود موجب افزایش هزینه های تولید و قیمت نهایی محصولات و متعاقبا مانع از رقابت در بازارهای جهانی می گردد که تمام هزینه های فوق جزو هزینه های تامین مالی محسوب می شوند که البته متأسفانه سهم بانک در اقتصاد ایران بسیار بالاتر است و این موضوع باعث می شود با بالا رفتن نرخ سود ریسک های تأمین مالی نیز افزایش یابند، در حالی که در کشورهای دیگر برای تأمین مالی کوتاه‌مدت به‌سراغ بانک‌ها می‌روند و تأمین مالی میان‌مدت و بلندمدت آن‌ها از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد. بنابراین در شرایطی که بازار سرمایه از نقش بسیار محدودی در تأمین مالی تولید برخوردار است، همه‌ فشارها بر سیستم بانکی تحمیل می‌شود و با توجه به محدودیت منابع بانکی، همه‌ واحدهای اقتصادی نمی‌توانند به منابع لازم دسترسی پیدا کنند.

وی ادامه داد: تولید کنندگان فشار زیادی با دریافت تسهیلات به دلیل بالا بودن نرخ سود بانکی متحمل می شوند که در واقع این امر مانع رونق بخش تولید می گردد. شفیعی در خصوص تاثیر افزایش معوقات بانکی بر تامین مالی، کاهش بازدهی تولید و زیان در بخش تولید گفت: مسلما افزایش معوقات بانکی بر زمینه های مذکور صد در صد تاثیر دارد ولی به طور مستقیم نیست.

از سوی دیگر نمی‌توان عدم‌بازپرداخت تسهیلات از سوی تسهیلات‌گیرندگان را لزوما به معنای عدم توان بازپرداخت تسهیلات دریافتی از سوی آنان دانست چون بخش قابل ملاحظه‌ای از اشخاص حقوقی و حقیقی که از تسهیلات بانکی استفاده ‌می‌کنند و فعالیت سودآوری هم دارند به عمد از بازپرداخت بدهی خود سر باز می‌زنند.

دبیر کمیسیون توسعه صادرات افزود: فعالان اقتصادی به‌خصوص برای تأمین سرمایه در گردش همیشه نیاز به تسهیلات دارند، به عبارت دیگر با دریافت یک بار تسهیلات برای مدت طولانی بی‌نیاز از آن نمی‌شوند، بنابراین با توجه به دشواری‌های دریافت تسهیلات از بانک‌ها، آنها ترجیح می‌دهند اقساط خود را پرداخت نکرده و به تمدید روی می‌آورند تا دوباره برای تأمین مالی ناچار به طی فرآیندهای پیچیده اخذ تسهیلات در نظام بانکی می شوند، بدین ترتیب بانک توان تامین و پرداخت تسهیلات را از دست می دهند  وحتی گاهی با دست بردن در نظام بانکی و قبول وثیقه ملکی از فعالان اقتصادی در ازای پرداخت تسهیلات که غالبا راهکارهای لازم برای تبدیل شدن این وثیقه ها به پول یک پروسه زمانبر است، در نظام دیده می شود.

وی ادامه داد:متاسفانه سیستمی نظام بانکی که در حال اجراست بازار سرمایه را گرفتار رکود عمیقی کرده است که عملا نقش بازار سرمایه را کم رنگ کرده است.

شفیعی در پایان در خصوص نرخ مناسب سود برای تسهیلات بانکی گفت: تعیین نرخ مناسب یک کار، کارشناسی و عقلانی است و نیازمند افراد متخصص و کاردان است.

کد خبر 4503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =