۵ منفذ اصلی آسیب عدالت اقتصادی در ایران

دکتر حسین عیوض لو با اشاره به عواملی همچون نبود ساختار بازار، چالش های ساختاری اقتصاد، عدم تخصیص مناسب امکانات، چالش های قانون و مقررات و مشکلات نهادهای ملی همچون بانکها مهمترین معضلات اصلاح در نظام عدالت اقتصادی را تشریح کرد

عضو هیأت مدیره بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به این که اگر نظام بازار وجود داشته باشد دیگر نیازی به بحث عدالت نیست و فرض بر این است که خود نظام بازار می تواند عدالت ایجاد کند گفت: اما عملاً تحولاتی که رخ داده این گونه نبوده و نظام بازار نتوانسته چارچوبی که مطرح می کنند را به نتیجه برساند چرا که شرایط بازار باید شرایطی باشد که بتوانیم در آن یک اقتصاد آزاد داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، حسین عیوض لو، که در  گفتگوی ویژه خبری دیشب 27 (بهمن ماه) شرکت کرده بود با تأکید بر این که در دولت های گذشته فرق چندانی را در برقراری عدالت شاهد نبودیم اظهار داشت: هیچ یک از دولت های بعد از انقلاب جهت دهی برای افزایش رفاه نداشتند.

وی با اشاره به این که باید ریشه ایجاد بی ثباتی را از بین برد گفت: باید برنامه جامعی را داشته باشیم و از سوی دیگر اولویت بندی خاصی را باید در اقتصاد ایجاد کرد.

عیوض لو با تاکید بر این که هم باید بر روی جهت گیری ها و هم کیفیت کار تلاش کرد گفت: باید دید در اقتصاد ایران امکانات در چه جهتی تخصیص داده می شود لذا این  نوع برنامه و اولویت بندی ها  نیازمند اصلاحات ساختاری است.

این اقتصاد دان و استاد دانشگاه با اشاره به این که باید سیاست های کلی را مد نظر قرار داد افزود: زمانی که بی قانونی در کشور وجود داشته باشد این امر سبب ایجاد تخلف می شود لذا تخلف های اساسی در این است که نظم قانونی نداریم.

وی با اشاره به این که تنظیم نظام بانکی غلط است ادامه داد: در معماری بانکداری و نوع بانکداری مشکل داریم.

عیوض لو با اشاره به این که فقط بانکداری تجاری را مد نظر قرار داده ایم افزود: مشکل در بانک مرکزی است لذا این نهاد باید بتواند انواع بانک ها را گسترش دهد.

این اقتصاد دان با اشاره به این که باید از تجارب دنیا استفاده کرد تا بتوانیم رشد و نوآوری داشته باشیم افزود: زمانی که بانک مرکزی اجازه رشد انواع بانکداری را نمی دهد این امر سبب می شود تا جلوی نوآوری و توزیع برابر گرفته شود.

وی با اشاره به این که تخلف در نهادهای مزبور از جمله مجلس و وزارت خانه ها است ادامه داد: متاسفانه قوانین ما تحول پیدا نکرده است مثلاً قانون مدنی متحول نشده است.

عیوض لو با اشاره به این که عدالت یعنی قواعد لازم الرعایه،گفت: حکومت شامل دولت، مجلس و قوه قضاییه است لذا آن ها می توانند در شرایطی که ایجاب می کند دخالت کنند باید اصلاح بی عدالتی را مبنا قرار دهیم.

کد خبر 4504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =