متنوع سازی فرصت های تجاری در میان همسایگان

خبرها حکایت از عقد قرارداد ساخت یک هتل پنج ستاره ۶طبقه در کربلا توسط پیمانکاران ایرانی به گوش می رسد. این قرارداد که در دومین روز نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد بسته شد نشان دهنده ان است که به رغم برخی محدودیت های مالی و ریسک های موجود در این کشور، پیمانکاران ایرانی همچنان به سرمایه گذاری در عراق علاقمند هستند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، بر اساس آمارهای گمرک و سازمان توسعه تجارت ایران، در 10 ماه گذشته سال جاری حجم صادرات ایران به عراق 5004 میلیون دلار بوده که رقمی قابل تامل به شمار می رود و این کشور همسایه دومین مقصد صادراتی ایران بعد از چین محسوب می شود. کارشناسان معتقدندایران و عراق فرصت‌های تجاری متنوعی دارند و دو کشور نقاط مشترک زیادی دارند، اما این روابط اقتصادی کافی نیست و استفاده از ظرفیت‌های فنی و تکنولوژی اثربخش خواهد بود و می توان صادرات ایران به این کشور را افزایش داد. بر اساس آمارها این کشور همسایه رقم 16.8 درصدی  از کل صادرات ایران را اکنون در اختیار دارد و بدون تردید در آینده این رقم می تواند به 20 درصد افزایش یابد. در این بین خبرها حکایت از عقد قرارداد ساخت یک هتل پنج ستاره ۶طبقه در کربلا توسط پیمانکاران ایرانی به گوش می رسد. این قرارداد که در دومین روز نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد بسته شد نشان دهنده ان است که به رغم برخی محدودیت های مالی و ریسک های موجود در این کشور، پیمانکاران ایرانی همچنان به سرمایه گذاری در عراق علاقمند هستند. 

به گزارش اگزیم نیوز در این نمایشگاه که از ماشین آلات سنگین تولید ایران تا مواد غذایی و لوازم برقی و منزل، در مقابل دیدگان عراقی ها قرار گرفته، 115 شرکت ایرانی توانمندی های خود را به نمایش گذاشته اند. خبرها حکایت از آن دارند که در نخستین روز برگزاری این نمایشگاه تعداد قابل ملاحظه ای قرارداد امضا شد و برخی شرکت های ایرانی تمام محصولات خود را یک جا فروختند.در این روز یک شرکت سازنده قطعات و تجهیزات مخابراتی قرارداد خوبی با طرف عراقی منعقد کرد و برخی شرکت ها کل محصولی را که با خود آورده بودند، در همان روز اول یک جا فروختند. در نمایشگاه امسال بخش های بهداشتی، ساختمانی، صنعت آب و برق تا نفت و گاز توانمندی ها و آخرین دستاوردهای خود را عرضه کردند. همچنین صنایع غذایی، لوازم خانگی و انواع شوینده ها و در نهایت بخش فنی و مهندسی و صنعت خودرو ایران در نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد حضور فعال دارند.

نهادهای غیر دولتی عراق نیز استقبال خوبی کرده اند و یکی از آنها اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق است که فاضل الحمدانی رئیس آن یک غرفه در نمایشگاه زده و خودش هم در آنجا مستقر است. وی گفت:  نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد یک فرصت طلایی است و ما آمده ایم تا برای تسهیل و زمینه سازی جهت گسترش مناسبات تجاری، اقتصادی ، صنعتی و سرمایه گذاری و نیز اتصال شرکت های دو کشور گام برداریم.

الحمدانی گفت ما تلاش می کنیم از شرکت های دو کشور عضوگیری کنیم و در جریان همکاری شرکت های دو کشور، خدمات مختلف حقوقی، کاری و مالی ارائه نماییم. وی افزود: قصد داریم با ایجاد یک بانک اطلاعات از شرکت های دو کشور، خدماتی از جمله رفع مشکلات گمرکی، مالیاتی ، حواله های بانکی و ... ارائه کرده و همچنین در زمینه معرفی ظرفیت های دو طرف و شناسایی فرصت های همکاری در دو کشور ، اطلاع رسانی کنیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی عراق و ایران، فضای همکاری های دو کشور را بعد از توافق هسته ای مناسب توصیف کرد و گفت حالا مشکلات مبادلات مالی با ایران حل شده است و فضای همکاری تسهیل شده است.

البته، حسین اسفهبدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس شرکت نمایشگاه های جمهوری اسلامی ایران، نیز در خصوص حمایت از تجارت و همکاری های اقتصادی دو کشور گفت که در این راستا، در نمایشگاه امسال ، نمایندگی صندوق ضمانت صادرات را هم با خود آورده ایم تا بخش های سرمایه گذاری و تجارت بدانند که دولت برای حضور آنان در بازار عراق جدی است.

کد خبر 4511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =