فرمول نرخ سود بر اساس مولفه های واقعی

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد نرخ سود دستوری نبوده و بر اساس مولفه هایی همچون نرخ سود بین بانکی، تورم انتظاری و تورم واقعی محاسبه شده است

منتقدان دولتی معتقدند کاهش نرخ سود سپرده های بانکی که اخیرا اعلام شده تصمیمی دستوری بوده و این امر مغایر با سیاست های دولت برای پرهیز از تصمیمات دستوری است. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به عقیده منتقدان کاهش دو واحد درصدی نرخ سود سپرده ها منطقی جز دستور دولت و بانک مرکزی ندارد و این در حالی است که مدیران بانکی و رییس کل بانک مرکزی نظری مخالف با این نظر دارد. سیف معتقد استنرخ سود بین بانکی از ۲۹ درصد به ۱۹ درصد رسیده است و انتظارات تورمی ما نیز به سمت تورم تک رقمی حرکت می کند؛ این در حالی است که تورم از حدود ۴۰ درصد به ۱۳ درصد رسیده که تمام این موارد حکایت از ضرورت کاهش نرخ سود دارد. رییس کل بانک مرکزی در عین حال اعلام کرد ظرف چند ماه گذشته بانک مرکزی اقداماتی کرده است که منجر به تحریک تقاضا و رشد تولید شود تا به خروج از رکود کمک کند که خوشبختانه همه این اقدامات آثار مثبتی داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اوراقی که در بازار سرمایه عرضه می‌شود، به راحتی با نرخ ۱۹ درصد فروش می‌رود، تصریح کرد: این نشان‌دهنده این است که اقتصاد دارد وضعیت خود را نشان می‌دهد و متغیرهای اقتصادی سامان می‌یابند. سیف تاکید کرد: نرخ سود بانکی به اقتضای کاهش تورم باید کاهش پیدا می‌کرد که عملا در بازار می‌بینیم دارد کاهش می‌یابد؛ لذا این تصمیمات ما در جهت شفاف‌سازی شرایط جدید بود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در گذشته جلسه شورای پول و اعتبار یک مصوبه‌ای داشت که حداکثر نرخ ۲۰ درصد را برای سپرده و حداکثر ۲۴ درصد برای تسهیلات تعیین کرده بود که مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار این نرخ‌ها را ۲ درصد کاهش داد و این نشان می‌دهد که تصمیمات اقتصادی باید هم‌جهت با واقعیت‌ها اصلاح شود.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که برخی گفته‌اند که این تصمیم شورای پول و اعتبار تصمیمی دستوری بوده است؟ افزود: یک شبهه‌ای برخی داشتند که این تصمیم یک تصمیم دستوری است و باید پرهیز کنیم، این در حالی است که این تصمیم به هیچ وجه به این معنی نیست، چرا که واقعیت‌های اقتصادی چنین اقتضایی می‌کند و امیدواریم با انضباطی که در نظام بانکی کشور وجود دارد، از روز اول اسفندماه شاهد رعایت این دستورالعمل در همه بانک‌ها باشیم.

کد خبر 4522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =