ایجاد امنیت روانی و اقتصادی تجار، سبب رشد اقتصادی کشور خواهد شد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز معتقد است: تا زمانی که امنیت روانی و اقتصادی در بازار وجود نداشته باشد و تجار نتوانند تمام توان ذهنی و فکری خود را روی صادرات متمرکز کنند، کشور به هیچ رشدی در اقتصاد نخواهد رسید.

محمدجواد امانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، ثبات ارزش پول ملی و تثبیت هزینه های تمام‌شده تولید را از اصول اولیه تجارت دانست و اظهار داشت: متأسفانه روند نزولی ارزش ریال در مقابل ارزهای بین‌المللی تا حدی ادامه یافت که قدرت رقابت صادرکننده ایرانی را حتی در بازارهای همسایه از بین برده است.

وی برخی از نابسامانی‌های موجود در بخش صادرات را برشمرد و افزود: در سال ۹۹ قراردادی در حوزه خرید ماشین‌آلات صنعت نفت بر مبنای دلار ۱۱ هزار تومانی، با طرف عراقی منعقد کردیم و حتی معادل ۵ درصد تعهدات خود را نیز در خرید مواد اولیه انجام دادیم اما به یکباره و ظرف مدت کوتاهی، نرخ دلار به ۳۰ هزار تومان رسید که نتوانستیم به قرارداد پایبند بمانیم و قرارداد ملغی شد و حدود ۳۵ هزار دلار نیز ضرر کردیم.

وی یادآور شد: در سال ۹۴ نیز قراردادی با شرکت ملی حفاری برای تعمیرات اساسی ۱۴ پمپ در صنعت نفت منعقد و با استفاده از سرمایه‌گذار خارجی و با یورو ۴ هزار تومانی بخشی از مواد اولیه را وارد کردیم اما بعد از مدتی یورو به ۱۵ هزار تومان رسید و نه‌ تنها نتوانستیم تعهدات را انجام دهیم بلکه مجبور شدیم خسارت سرمایه‌گذار خارجی را نیز بپردازیم و برای این کار مجبور شدیم وام بانکی دریافت کنیم که در ادامه چنین روندی تولیدکننده برای کاهش هزینه ها چاره‌ای جز تعدیل نیروی کار ندارد.

این فعال اقتصادی بر ضرورت حمایت دولت از تولیدکننده و صادرکننده با هدف ایفای نقش مناسب این بخش در رشد اقتصادی کشور تاکید و از دولت درخواست کرد با تسهیل قوانین و مقررات، تثبیت نرخ ارز و ایجاد زیرساخت های مناسب لازم برای صادرات، درگیری های ذهنی فعالان اقتصادی را کاهش دهد تا آنها بتوانند با خیالی آسوده به امور کاری خود ادامه دهند.

امانی بیان کرد: از آنجا که کشور شرایط سخت اقتصادی بلحاظ اعمال تحریم از سوی کشورهای غربی بخصوص آمریکایی ها دارد نباید صادرات را رها کنیم و با توجه به آنکه بدست آوردن بازارهای صادراتی با هزینه‌های سنگینی همراه است، باید این بازارها را حفظ کنیم تا کشورهای ثالث نتوانند فرصت‌های صادراتی را از کشور بگیرند.

وی با انتقاد از تصمیمات یک شبه مسوولان از جمله ممنوعیت صادرات برخی کالاها، تاکید کرد: صادرات محصولات نباید در یک مقطع خاص انجام شود، چرا که ممنوعیت‌های یک‌شبه صادرات موجب شده تا حداقل فرصت‌های صادراتی را از دست بدهیم.

امانی در پایان تاکید کرد: با وجود ریسک بالای تولید، تولیدکنندگان نباید دغدغه و نگرانی بابت بازار محصولات‌شان داشته باشند، از این رو استمرار در صادرات محصولات یک ضرورت به شمار می‌رود.

کد خبر 45269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =