دولت سیزدهم زیرساخت‌های بخش کشاورزی را اصلاح و نوسازی کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: دولت سیزدهم باید زیرساخت‌های مورد نیاز بخش کشاورزی را اصلاح و نوسازی کند چرا که بدون تحقق این امر و تنها با تغییر دولت‌ها، تاثیر مثبتی در روند کنونی توسعه اقتصادی کشور بوجود نخواهد آمد.

بهنام تاجدالدینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، خواستار تسهیل روند صادرات محصولات کشاورزی شد و اظهار داشت: نارسایی ها و موانع موجود در مسیر صادرات سبب می‌شود برخی از صادرکنندگان این بخش، مسیرهای ثانویه مانند فعالیت با کارت بازرگانی دیگران را برای صدور محصول خود انتخاب کنند چون اگر در زمان مقتضی این محصول صادر نشود، به دلیل فساد پذیری کالا، باید خسارت بیشتری نیز پرداخت کند.

وی افزود: در همه دنیا کشاورزی اولویت اول دولت‌ها در حمایت از فعالان اقتصادی است و حتی برخی از کشورها برای رونق این بخش، سال‌ها ضرر مالی را متحمل می‌شوند اما یارانه‌ها و حمایت‌های خود را نه‌ تنها کاهش نمی‌دهند بلکه افزایش هم می‌دهند در حالی که این روند در ایران برعکس است و نحوه برخورد مسئولان به گونه‌ای است که گویا بخش کشاورزی در رده های پائین اولویت اقتصادی قرار دارد.

تاجدالدینی با بیان آنکه مشکلات پیش روی صادرات و ریسک بالای تولید و فسادپذیری محصولات کشاورزی سبب شده صادرکنندگان واقعی این بخش از میدان فعالیت خارج شوند، تاکید کرد که دولت سیزدهم جدا از ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز بخش کشاورزی و تسهیل قوانین و مقررات، باید با ارایه مشوق های صادراتی به فعالان این بخش، امکان افزایش صادرات را مهیا کند.

این کارشناس با اشاره به لزوم مکانیزه شدن بخش کشاورزی، تصریح کرد: قطعا بدون بهره‌گیری از فناوری‌ روز دنیا و بهره‌مندی از علم روز و بکارگیری روش های جدید تولید در همه بخش ها اعم از بذر، کاشت، داشت و برداشت، نگهداری و عرضه و صادرات، نمی‌توان انتظار داشت بخش کشاورزی در بازارهای جهانی و صادراتی به توفیق برسد.

وی یادآور شد: با به روزسازی و تجهیز بخش کشاورزی و استفاده از فناوری‌های روز دنیا، علاوه بر افزایش سهم تولیدات داخلی در تامین نیاز کشور، با توسعه صادرات و رونق صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، می توان فرصت های شغلی متنوعی را در کنار افزایش درآمدهای ارزی برای کشور ایجاد کرد.

تاجدالدینی با بیان اینکه ورود صادرکنندگان غیرواقعی به این بخش معضلات متعددی را برای کشور به همراه دارد، تصریح کرد: اتخاذ تصمیمات یک شبه برای صادرات و ممنوعیت صادرات و تصمیم بانک مرکزی برای بازگرداندن ارز به داخل کشور تهدیدی برای صادرکنندگان است که با این وجود تنها تعداد معدودی از صادرکنندگان واقعی وارد بازار صادرات خواهند شد، در حالی که با بازگرداندن صادرات به ریل اصلی، صادرکنندگان واقعی وارد این عرصه خواهند شد.

کد خبر 45270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =