اروپا سرلیست کشورهای مقصد صادراتی

با لغو تحریم ها در کنار گشایش هایی که در اقتصاد اتفاق می افتد در حوزه تجارت به طور خاص روابط ما با شرکای جدید و متنوع از سر گرفته خواهد شد که اروپا در صدر این شرکا است

نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: اقتصاد و تجارت خارجی از جمله حوزه هایی است که بعد از تحریم ها تاثیر زیادی را خواهد پذیرفت.

محمدرضا جعفری در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص اثرات لغو تحریم ها بر تجارت گفت: رفع تحریم ها فصل نوینی برای اقتصاد کشور ماست. اگر از منظر تولیدکننده نگاه کنیم در دوران تحریم هزینه های تولید و واردات مواد مصرفی بسیار گران بود و تولید کننده رقم بالایی رابرای هرگونه فعالیت باید می پرداخت. از دیگر مشکلات می توان به خرید خارجی اشاره نمود که تنها از طریق پول نقد انجام می گرفت و کاملا در اختیار واسطه بود چون ما نمی توانستیم با تولید کننده ارتباط داشته باشیم.

وی ادامه داد: دسترسی به تکنولوژی های دنیا، ماشین آلات مدرن و... برای کشور ما بسیار سخت بود و با لغو تحریم ها این محدودیت ها کاسته شده و اقتصاد کشورمان دوباره جان می گیرد.

جعفری با اشاره به سفر ریاست جمهوری به اروپا و اثرات اینچنین اقداماتی گفت: سفر ریاست جمهوری به اروپا قطعا اثرات مثبتی خواهد داشت. در واقع این اولین سفر اروپایی ایشان بود و از همه مهمتر این اولین باری بود که یک هیأت اقتصادی ایشان را همراهی می کرد.

وی افزود: سفر روحانی شروع یک ارتباط موفق با کشورهای اروپایی را نوید می دهد و می تواند بهترین گزینه برای بهبود اقتصاد کشور ما باشد.

جعفری در خصوص چالش ها و مزایای ارتباط با اروپا گفت: این ارتباط ممکن است هم مزایا داشته باشد هم معایب، که همه معطوف به مدیریت ما می شود.

وی ادامه داد: اگر در خلال این ارتباط واردات ما افزایش یابد،اقتصاد ما صدمه خواهد دید. دولت باید توان مدیریتی خود را به کار گیرد و با برنامه ریزی دقیق از موقعیت پیش آمده به سود خود بهره ببرد و موجبات رشد اقتصادی را فراهم آورد.

جعفری در پایان در خصوص تجارت با کشورهای اروپایی و همسایه اظهار امیدواری کرد و گفت: تجارت خارجی از ابتدا در دستور کار دولت یازدهم بوده است؛ اکنون که این مهم درحال محقق شدن است باید برنامه جامعی چیده شود تا بازارهای کشورهای متقاضی کالاهای ایرانی را از دست ندهیم. به عنوان مثال اروپا و آمریکا خواهان فرش و پسته ایرانی هستند، کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان نیز خواستار کالاهای صنعتی کشور ما هستند و در این راستا باید شرایط برای صادرات محصولات ایرانی مهیا شود.

کد خبر 4528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =