صادرات مواد خام اولیه تولید؛ مهمترین چالش صنعت فرش

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف گفت: صادرات مواد خام اولیه تولید فرش از مهمترین چالش‌های صنعت فرش کشورمان است که مجبوریم با مبالغ بسیار بالاتری با ارز آزاد، این مواد را تهیه کنیم.

به گزارش اگزیم‌نیوز، عبدالله بهرامی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه تاریخ ایران به هنر قالیبافی گره خورده است، افزود: با داشتن ۵۰ میلیون رأس دام و تولید سالانه حدود ۹۰ میلیون تن پشم، وارد کننده پشم شده‌ایم و این جای سؤال از متولیان امر از جمله مرکز ملی فرش ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسئولان مربوط است.

وی ادامه داد: مرکز ملی فرش ابزارهایی از جمله منابع انسانی و ردیف بودجه در اختیار دارد اما تاکنون نتوانسته به شرح وظایف خود عمل کند و اگر این روش ادامه یابد نخواهد توانست به وظایف خود عمل کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با بیان اینکه گلوگاه مشکل صادرات فرش ما، ناشی از خودتحریمی داخلی است، گفت: محدودیت بانک مرکزی برای صادرکنندگان فرش باید برداشته شود.

عبدالله بهرامی افزود: صادرات فرش دستبافت ما در بدترین شرایط تحریم، کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار نبود و حتی به یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هم می‌رسید.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۷، دویست و سی و هشت میلیون دلار صادرات فرش دستبافت داشتیم، اما در آبان ۹۷، اتاق فکر ترامپ فرش ایران را تحریم کرد و این موضوع موجب شد که صادرات سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلاری به کشور آمریکا را از دست بدهیم.

بهرامی اضافه کرد: یک ماه پس از رای و نظر اتاق فکر دولت آمریکا، شورای اقتصاد ایران و بانک مرکزی، بحث تعهد ارزی را قرار داد که برمبنای آن صادرکنندگان فرش، مکلف شدند در مدت ۴ ماه، پول حاصل از صادرات را به نرخ ارز نیمایی به بانک مرکزی برگردانند که چنین چیزی اصلا امکان پذیر نیست، زیرا ارتباطات مالی ما با جهان، قطع است.

وی گفت: این موضوعات موجب شد که در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، صادرات فرش به سالانه حدود ۶۰ میلیون دلار رسید و در ۴ ماه امسال به رقم ۱۵ میلیون دلار رسید.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستبافت افزود: ایجاد زیرساخت فرآوری مواد اولیه فرش در کشور لازم بود، اما حمایت لازم در این زمینه انجام نشد.

بهرامی ادامه داد: همچنین اختلاف نرخ ارز در داخل و خارج، آسیب جدی وارد کرد و قیمت مواد اولیه تولید فرش در کشورمان به شدت افزایش یافت و در قیمت تمام شده فرش هم موثر بود و توان رقابت پذیری تولیدات فرش را کاهش داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بیمه قالیبافان یکی از ابتدایی‌ترین خواسته و نیاز حوزه فرش است، گفت: سال ۸۸ مصوب و مقرر شد حداکثر در مدت ۱۰ سال، حداقل یک میلیون بافنده فرش، بیمه شوند در مدت ۵ سال تا سال ۱۳۹۲، چهارصد و شصت هزار بافنده بیمه شدند، اما از سال ۹۲ به این طرف به علت تامین نکردن بودجه لازم، این روند ادامه نیافت و اکنون از ۲ میلیون بافنده فقط حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار قالیباف بیمه شده داریم.

بهرامی افزود: تنها ابزار فعلی ما بیمه روستایی و عشایر است.

رئیس مرکزملی فرش ایران هم در ادامه با اشاره به اینکه مرکز ملی فرش ایران اقدامات خوبی را در زمینه حمایت از فرش دستبافت انجام داده است، گفت: از برنامه چهارم توسعه تاکنون، سالانه دو میلیارد تومان برای ۲ میلیون قالیباف تسهیلات داشتیم یعنی نفری ۱۰۰ هزار تومان که بسیار اندک است.

فرحناز رافع با اشاره به مشکلات و نبود منابع مالی برای حمایت از قالیبافان ادامه داد: با امکانات محدود و شرایط کنونی، کسی نمی‌تواند برای بهبود صنعت قالیبافی، کاری از پیش ببرد.

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۶۱۶ تن صادرات فرش داشتیم، گفت: در ۳ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، از نظر وزنی، ۹۶ درصد و از نظر ارزشی، ۴۳ و نیم درصد افزایش داشتیم.

رئیس مرکزملی فرش ایران با اشاره به اینکه در شرایط بسیار سخت جنگ اقتصادی هستیم و فشار تحریم‌ها زیاد است، گفت: برنامه جامع و کامل، تدوین و درحوزه صادرات فرش برنامه ریزی و بازاریابی کردیم.

رافع افزود: مرکز ملی فرش، مسئول افزایش یا کاهش صادرات نیست بلکه مسئول تسهیل گری است و مصوبات زیادی در این باره داشتیم.

وی ادامه داد: در حوزه زنجیره تامین مواد اولیه و ارزش فرش دستبافت، نه تنها بخش دولتی بلکه بخش خصوصی هم مقصر است.

رافع در پایان گفت: پشم‌های بسیار عالی برای مواد اولیه فرش داریم که متاسفانه برخی از پشم‌ها را می‌سوزانند و علت آن نبود هم افزایی دستگاه‌های اجرایی است.

کد خبر 45355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =