بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها بیشترین آسیب را به تولیدکننده وارد کرد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه بر ضرورت اصلاح فرآیند تولید و صادرات در کشور تاکید کرد و گفت: از آنجا که بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها بیشترین خسارت را به تولیدکننده و در نهایت بازار صادراتی کشور وارد می‌کند، دولت سیزدهم باید تدابیر لازم را برای ایجاد ثبات در این بخش اتخاذ کند.

کاظم مرتاض روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، خواستار تسهیل قوانین و مقررات و تثبیت تصمیم گیری ها با هدف توسعه مبادلات بازرگانی با دیگر کشورها شد و افزود: البته در حال حاضر جدا از سنگ اندازی دستگاههای اجرایی در روند تولید و صادرات کشور، تبعات ناشی از تحریم‌ کشورهای غربی بخصوص آمریکا معضلات زیادی در فرآیند فعالیت تجار و بازرگانان ایرانی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به پیروی تولیدکنندگان و صادرکنندگان از قوانین و مقررات دولتی، اظهار داشت: تجار و صادرکنندگان همیشه تابع تصمیمات متخذه از سوی دولت بوده اند به طوری که هیچوقت از این تصمیمات و مقررات عدول نکرده و نمی کنند بنابراین فعالان امور اقتصادی از دولت می خواهند که در تدوین مقررات اقتصادی منطقی عمل کند و با وضع مقررات غیرکارشناسانه و ناعادلانه بازار صادرات را به چالش نکشد.

مرتاض همچنین دخالت‌ها و سخت‌گیری‌های دولت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی را یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر میزان صادرات کشور عنوان کرد و گفت: با وجودی که تاکنون سرمایه‌گذاران خارجی زیادی برای حضور و فعالیت در کشور اعلام آمادگی کرده‌اند اما به دلیل وجود قوانین و مقررات دشوار پیش رو، موفق به سرمایه‌گذاری نشده‌اند.

وی ادامه داد: به عنوان فردی که بیش از چهار دهه سابقه فعالیت در بازار تجارت را دارم و در تمام این‌ سال‌ها با تمام محدویت‌ها و مقررات موجود، بازار صادراتی خود را حفظ کرده‌ام؛ ادعا می‌کنم تصمیمات مسئولان توسعۀ تجارت وزارتخانه صمت را در بسیاری از موارد درک نمی کنم.

این تاجر اضافه کرد: با وجودی که هر تصمیم مربوط به بخش تجارت بین‌الملل و صادرات باید کارشناسانه و با نظرخواهی و مشورت از افراد خبره و باتجربه و براساس واقعیت‌ها و مزیت‌های موجود اتخاذ شود اما مسئولان دولتی به طور معمول هیچ ارزشی برای نظرات و پیشنهادات بخش‌خصوصی قائل نیستند.

مرتاض خاطرنشان کرد: با وجودی که برخی از محصولات کشاورزی مورد نیاز از محل واردات تامین و بخشی از تولیدات باغی و زراعی مازاد بر نیاز صادر می شود اما تاکنون مسئولان نه تنها نتوانسته اند یک روند ثابت و مشخص را برای این بخش ها ترسیم کنند بلکه با صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های خلق‌الساعه صادرات تولیدات کشاورزی را نیز با مشکل مواجه کرده اند.

وی اضافه کرد: وجود این نوع بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها و رویکردها بیشترین آسیب را به کشاورز، تولیدکننده و در نهایت بازار صادراتی و داخل وارد می‌کند که باید دانست کاهش درآمد کشاورز در نهایت سبب افت میزان صادرات و درآمد دولت می‌شود.

مرتاض در پایان دسترسی صادرکننده به قیمت‌های مواد اولیه و بسته‌بندی جهانی را یکی از اصول بدیهی توسعه صادرات دانست و گفت: عدم ثبات در قوانین حمایتی و پیچیدگی آن از عوامل نامطلوب بر رقابت‌پذیری در حوزه صادرات است.

کد خبر 45396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =