کاهش تورم مبنای تمام تصمیمات دولت باشد

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در زمان تشکیل کابینه جدید، گفت: دولت جدید باید قبل از هر تصمیمی به این سوال پاسخ دهد که آیا تصمیمش منجر به کاهش نرخ تورم خواهد شد یا نه؟

مجیدرضا حریری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره اولویت اصلی دولت پس از تشکیل کابینه و اخذ رای اعتماد به وزرای پیشنهادی اظهار داشت: دولت قبل از هر تصمیمی از جمله صدور مصوبه، بخشنامه، تدوین برنامه یا هر لایحه‌ای باید به این سوال پاسخ دهد که آیا این تصمیم منجر به کاهش تورم خواهد شد یا نه؟

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین مساله پیش روی دولت کنترل تورم است، افزود: حتی اگر دولت سیزدهم اقدامات خود را برای کنترل تورم از امروز آغاز کند، تا پایان سال نرخ تورم بیشتر از امروز خواهد بود و به نظر من تمام تصمیمات دولت باید حول محور کاهش تورم باشد.

این فعال اقتصادی کنترل تورم را اقدام فوری و اوراژانسی دولت خواند و تصریح کرد: نباید این طور تصور شود که کنترل تورم مساله وزارتخانه‌های اقتصادی است بلکه این موضوع متوجه تصمیمات تمام اعضای کابینه است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درباره اولویت‌های اقتصادی در حوزه تجارت خارجی نیز اظهار داشت: تجارت خارجی کشور به شدت متاثر از سیاست خارجی کشور است و بدون اتخاذ تصمیمات مهم سیاسی، امکان اینکه کار فوق‌العاده‌ای در حوزه تجارت خارجی کشور انجام شود، نیست.

وی با اشاره به شعار دولت در خصوص گسترش روابط با کشورهای همسایه، گفت: منطق این شعار درست است زیرا که طبیعی‌ترین شرکای تجاری هر کشوری همسایگان آن هستند ولی همسایگان ایران یا شرایط بی‌ثباتی دارند یا به نسبت سایر کشورهای دنیا، فقیر محسوب می‌شوند. همسایگانی هم که ثروتمند هستند، روابط شکننده‌ای از نظر سیاسی با ایران دارند.

حریری با بیان اینکه بازارهای کشورهای شمالی و آسیای مرکزی برای صادرات محصولات ایرانی جذابیت ندارند، افزود: بازار کشورهای حوزه قفقاز باثبات نیستند و نمی‌توان نگاه بلندمدت در روابط تجاری به آنها داشت.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: اتکای بیش از اندازه به صادرات کالای ساخته شده به بازارهای عراق و افغانستان به دلیل شرایط به شدت شکننده آنها و فضای سیاست داخلی این کشورها، برای تجارت خارجی ایران مناسب نیست.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس با وجود آنکه بازار خوبی برای فروش و صادرات محصولات ایرانی هستند و از نظر اقتصادی نیز مردمان ثروتمندی در آنها ساکن هستند اما وضعیت روابط سیاسی ایران به آنها شکننده است. در نهایت باید تمام این موانع را حذف کنیم.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد تجارت فرامرزی کشور با ۵ کشور انجام می‌شود، افزود: تعداد شرکای خارجی محدود باعث می‌شود تا در صورتی که در روابط خارجی با آن کشور با بحران مواجه شویم یا آنکه در آن کشور بحرانی به وجود بیاید، تجارت خارجی ما با مشکل مواجه شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: به نظر من باید تجارت خارجی فشار خود را بر روی سیاست خارجی افزایش داده و کاری کند تا سیاست خارجی را به خدمت تجارت فرامرزی درآورد.

حریری گفت: باید روابط خود را با سایر کشورها براساس منافع تعریف کرده و موانع سیاسی را از راه مبادلات اقتصادی حذف کرده یا تاثیر آن را به شدت تعدیل کنیم. تمام روابط سیاسی باید در خدمت مسائل اقتصادی باشد تا بتوان برنامه‌های میان‌مدت را برای تجارت خارجی تعریف کرد و راه را برای انعقاد قراردادهای دو و چندجانبه اقتصادی کشور و زمینه را برای الحاق به سازمان تجارت جهانی فراهم کرد.

وی افزود: در صورتی که سهم سایر کشورها در تجارت خارجی کشور افزایش پیدا کند، تجارت خارجی از تکانه‌های بیرونی از جمله تحریم‌ها آسیب کمتری خواهد دید.

کد خبر 45427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =