محرومیت در بهره گیری از شبکه بانکی دنیا و امکانات بین‌المللی حمل و نقل مانع اصلی توسعه صادرات کشور

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: تحریم‌ ایران از سوی کشورهای غربی بخصوص آمریکا سبب شده تجار و بازرگانان ما هم در بهره گیری از سیستم یکپارچه نظام بانکی جهان و هم در استفاده از شبکه گسترده حمل‌ونقل بین‌المللی با مشکلات اساسی و متعددی مواجه شوند.

ولی‌الله غلامی نجف‌آبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نظام بانکی و شبکه حمل‌ونقل بین المللی را دو رکن اساسی در توسعه صادرات عنوان کرد و افزود: حجم صادرات کشور که در پی تحریم‌ کشور از سوی غربی ها کاهش یافت بخاطر محرومیت صادرکنندگان ایرانی در بهره گیری از این دو پتانسیل موجود در دنیا بود.

وی اظهار داشت: امروزه یافتن کشتی برای صادرات محصولات به یک فرآیند زمان‌بر و به حدی طولانی تبدیل شده که پتانسیل و ویژگی های صادراتی را به طور گسترده‌ای کاهش داده تا جایی که میزان صادرات برخی محصولات ایرانی که پیشتر در بازارهای بین‌المللی مشتری زیادی داشتند در سال‌های اخیر به یک ‌دهم قبل افت کرده است.

غلامی نجف‌آبادی با نامناسب توصیف کردن کاهش صادرات در دولت دوازدهم، اظهار داشت: به طور قطع بدون عضویت در بانک جهانی و عدم تسهیل و توسعه شبکه حمل‌ونقل بخصوص دریا، نه‌تنها نمی‌توان به شکوفایی صادرات رسید بلکه باید منتظر افت بیشتر در این بخش هم بود.

این تولیدکننده فرآورده‌های نفتی یادآور شد: در برخی موارد برای تولید محصولات باکیفیت، نیاز به واردات فناوری و مواد اولیه است که بنابه همان دلایل گفته شده، این دسترسی نیز تنها با بهره گیری از کشورهای واسط امکان‌پذیر است که تداوم این روند نیز هزینه های گزافی را بر تولیدکننده تحمیل می کند و این دلیل نیز روی قیمت‌ تمام‌شده محصول و در نتیجه کاهش قدرت رقابت تاثیر خواهد گذاشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: عمده دلیل بروز مشکلات و چالش‌های متعدد در بخش‌های تولیدی و صنعتی و افزایش بی‌رویه تعدیل نیروی انسانی، ناشی از مشکلاتی است که دولت دوازدهم با اعمال سیاست‌های نادرست و صدور بخشنامه‌های غیرمسئولانه و غیرکارشناسانه بر سر راه صادرکنندگان قرار داده است. در واقع دولت قبلی با سوءمدیریت و اخلال در روند در صادرات، به اقتصاد کشور آسیب‌های جدی وارد کرد.

غلامی نجف‌آبادی تاکید کرد: ایران برای توسعه صادرات غیرنفتی و افزایش درآمد ارزی خود باید سطح و دامنه تجارت خود را با شرکایش بیشتر افزایش دهد.

وی در پایان گفت: ارتقا رقابت‌پذیری صادرات ایران، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی مستقیم، از میان برداشتن موانع تجاری و توسعه قراردادهای تجاری دو و چندجانبه به ایران در دستیابی به اهدافش برای رونق بخش صادرات غیرنفتی کمک می‌کند البته باید توجه داشت که با توجه به تنگ‌تر شدن دامنه تحریم‌ها، به کار بستن این موارد برای افزایش درآمدهای غیرنفتی چندان آسان نیست.

کد خبر 45470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =