فاکتورهای تحقق صادرات ۸۰ میلیارد دلاری

کیومرث فتح الله کرمانشاهی پیش زمینه های لازم برای تحقق ۸۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را تا پایان برنامه مورد بررسی قرار داد

کیومرث فتح الله کرمانشاهی رییس کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز از راه کارهای رسیدن به صادرات 80 میلیارد دلاری مصوب برنامه پنجم توسعه گفت: صادرات غیر نفتی کشور در سال 93، 49 میلیارد دلار بوده است. از این میزان 10 میلیارد دلار میعانات گازی، 12 میلیارد دلار پتروشیمی و از 25 میلیارد دلار باقی مانده نیز 7 تا 8 میلیارد دلار فولاد، ذوب آهن و خودو سازی، 5 تا 6 میلیارد آن محصولات کشاورزی، 5 تا 6 میلیارد مواد معدنی و مابقی محصولاتی مانند فرش، پسته، زعفران و ... بوده است. طبق آمار 10 ماهه منتشر شده سال 94 میزان صادرات کشور 15 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است این به معنای آن است که 6 تا 7 میلیارد دلار صادرات کشور کاهش یافته است. سوال اصلی آن است که برای افزایش صادرات غیرنفتی و جبران این 15 درصد کاهش چه باید کرد؟

کرمانشاهی توضیح داد: اولین راهکار بستر سازی، فرهنگ سازی و آموزش است. باید عزم ملی خود را برای توسعه صادرات غیرنفتی جزم کنیم و اطمینان داشته باشیم که تنها راه رهایی از رکود، صادرات غیرنفتی است. پشتوانه صادرات غیرنفتی تولید است و برای تولید نیز نیاز به سرمایه داریم. وی راهکار افزایش سرمایه و نقدینگی را جذب سرمایه های داخلی و خارجی دانست و تصریح کرد: ایرانی های مقیم سایر کشورها دارای منابع مالی بسیاری هستند این افراد در کنار سرمایه گذاران داخلی می توانند بستر لازم برای جذب و افزایش سرمایه را ایجاد نمایند و این سرمایه ها به سمت ظرفیت های خالی اقتصاد هدایت شوند. کارخانه هایی وجود دارند که تنها با 20 تا30 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند و ما در قدم اول باید این ظرفیت ها را پر کنیم.

وی راهکار دوم را هدف گذاری برای تولیدات با فناوری های جدید نسل سوم و چهارم دانست و گفت: تولیدات جدید را براساس طرح آمایش سرزمین یعنی تولید با در نظر گرفتن مزیت های کشوری و استانی تولید کنیم. استفاده از فناوری های نسل سوم و چهارم با ارزش افزوده بالا و جذب سرمایه گذاری های خارجی یکی از ملزومات دستیابی به صادرات هدف گذاری شده در برنامه های توسعه است. سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را به سمت تولیدات صادراتی سوق داده و برون نگر باشیم.

وی تصریح کرد: در مسئله تجارت حلقه های تولید، سرمایه و صادرات به هم متصل هستند. برای صادرات به تولید نیاز داریم و تولید نیز نیازمند سرمایه و منابع است. سرمایه را به سمت تولیدات با ظرفیت های خالی سوق دهیم و برای اجرای طرح های نو سرمایه گذاری نماییم قدم بعدی صادرات است. بنده معتقدم تولید برنگرا و صادراتی مشکل کشور را حل خواهد کرد. کرمانشاهی تاکید کرد: برای صادرات با ارزش افزوده باید از خام فروشی جلوگیری کنیم و به سمت فراوری این محصولات حرکت کنیم. سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی از یک سو ارزش افزوده ایجاد می کند و از سوی دیگر ارز وارد کشور می شود. در زمینه بسته بندی، برندسازی و شناخت بازارهای صادراتی نوین نیاز به کوشش جدی داریم. ابتدا باید بازار صادراتی هدف را از منظر نیاز آن ها، ویژگی های فرهنگی و سلیقه ای شناسایی کرده و سپس براساس این نیازها تولید کنیم. این تصور درست نیست که هر کالایی تولید کنیم بازار خرید آن نیز وجود دارد ما باید براساس نیازهای بازارهای صادراتیمان تولید کنیم.

کرمانشاهی گفت: با فرض اینکه تمام پیش نیازهای گفته شده محقق شود در مرحله بعدی نیازمند عزم ملی در بخش تولید و صادرات هستیم. وی توضیح داد: در حال حاضر 30 سازمان در امر تولید و صادرات فعالیت می کنند اما هیچ یک با هم هماهنگ نبوده و جزیره ای عمل می کنند. وی بخش های میعانات، کشاورزی، خدمات، فناوری اطلاعات و فنی مهندسی از بخش های پیشران در اقتصاد دانست و گفت اگر بتوانیم با طرح و برنامه ریزی در این بخش ها هماهنگ عمل کنیم میتوانیم انتظار داشته باشیم طی دو سال آینده میزان صادرات غیرنفتی کشور به رقم 80 میلیارد دلار برسد. کرمانشاهی عوامل تاثیرگذار دیگر را کاهش نرخ سود بانکی برای بخش های تولیدی، هم افزایی سه بخش اقتصادی بانک، بیمه و بورس، کاهش نرخ بهره در حرکت نقدینگی به سمت بورس و ساختمان سازی، داشتن استراتژی و برنامه ریزی اختصاصی برای هر بخش اقتصاد دانست و توضیح داد، به طور مثال در بخش کشاورزی  حدود 110 میلیون تن تولیدات داریم که 30 درصد آن ضایعات است یعنی میزانی بالغ بر 34 میلیون تن در بخش کشاورزی ضایعات داریم آن هم در زمانیکه به شدت موضوع کم آبی در کشور مطرح است اما کشور امارات حدود 30 سال پیش با بکارگیری آبیاری قطره ای و بدون داشنن امکانات کشاورزی به راحتی توانست بر  مشکلات خود در این بخش فایق آید بنابراین وقتی صحبت از افزایش صادرات غیر نفتی می کنیم باید بدانیم که با روش های قدیمی این کار امکان پذیر نیست.

رییس کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد افزود: نفت کالایی سیاسی و تمام شدنی است. در 6 ماهه اول سال جاری درآمدهای نفتی کشور به 20 میلیارد دلار کاهش یافت و با در نظر گرفتن قیمت های نزولی نفت در 6 ماه پایانی امسال این رقم کمتر نیز خواهد شد لذا با درآمد نفت نمی توان کشور را اداره کرد و ما هیچ راهی جز گسترش صادرات غیرنفتی نداریم. با توجه به نعمات الهی که در کشور وجود دارد معتقدم دستیابی به رقم 80 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی پیش بینی شده در برنامه پنجم توسعه با برنامه ریزی و هدف گذاری امکان پذیر خواهد بود.

کد خبر 4553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =