توسعه زیرساخت های فرهنگی، نقش بسزایی در توسعه روابط تجاری کشور دارد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام سهم قرابت های فرهنگی، مذهبی و تاریخی در توسعه مناسبات اقتصادی با همسایگان شرقی و جنوبی کشور را بسیار مهم دانست و گفت: به همین دلیل توسعه زیرساخت های فرهنگی که می تواند فرصت مغتنمی را برای توسعۀ مبادلات تجاری ایران با این کشورها فراهم کند باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

فرج امیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر لزوم توسعه صادرات و افزایش حجم مبادلات تجاری با دنیا بخصوص کشورهای منطقه تاکید و تصریح کرد: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران بلحاظ جغرافیایی در بین کشورهای عمدتا واردکننده منطقه قرار گرفته، دستگاهها و سازمان های اجرایی باید تدابیر لازم را جهت توسعه صادرات با آنها از طریق تسهیل قوانین و مقررات مربوطه فراهم کنند.

وی افزود: به عبارت دیگر چون کشورهای همسایه ایران در منطقه قفقاز، شرق و حوزه خلیج‌فارس، جزء واردکنندگان بزرگ دنیا محسوب می‌شوند همین موضوع مزیت رقابتی خوبی را برای محصولات ایرانی فراهم کرده که تجار ما باید از آن ویژگی به نحو مطلوب استفاده کنند.

امیدی با اشاره بر ضرورت اصلاح و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی با هدف توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه، افزود: خوشبختانه تاکنون تعداد زیادی از تجار و بازرگانان ایرانی دفاتر خود را در کشورهایی از جمله عراق، عمان با هدف توسعه مبادلات بازرگانی دایر کرده‌اند و مشغول تجارت هستند که دستگاههای اجرایی برای افزایش سهم کشور در تجارت منطقه باید توسعه چنین دفاتری را در دیگر کشورهای همسایه مورد توجه قرار دهند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر نزدیکی ذائقه مردم این کشورها به مردم ایران باعث شده که فرصت خوبی برای صادرات محصولات باغی و غذایی ایران به این کشورها فراهم و برای حفظ این موقعیت بیش از پیش تلاش شود.

امیدی با اشاره به لزوم حمایت از بازرگانان، این مهم را لازمۀ استمرار صادرات دانست و تصریح کرد: دولت‌های همسایه از جمله ترکیه حمایت‌های خوبی از صادرکننده خود می‌کنند به طوری که پرداخت تسهیلات و یارانه سبب افزایش سهم آنان از بازار منطقه شده است، تا جایی که در برخی موارد کامیون‌های این کشور، محصولات خود را از مرزهای ایران به عراق می‌رسانند که این امر حکایت از پرداخت یارانه‌ این کشور به حوزه حمل‌ونقل دارد.

عضو اتاق بازرگانی ایلام با اشاره به لزوم حفظ بازارهای منطقه و استمرار صادرات به این کشورها، کاهش قیمت تمام‌شده را عاملی مهم در تحقق این اهداف دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل هزینه‌های متعدد جانبی در مسیر صادرات و نوسان قیمت ارز، متأسفانه قیمت تمام‌شدۀ محصول در ایران بالاست که همین امر توان رقابتی را از صادرکننده سلب می‌کند.

امیدی اظهار داشت: در زمینه صادرات باید قدرت برنامه ریزی میان مدت و بلندمدت داشته باشیم تا تولیدکننده بتواند پاسخگوی نیاز مشتری در زمان مناسب باشد.

وی در پایان با گلایه از مشکلات متعدد موجود در مسیر صادرات، گفت: در کشورهای پیشرفته برنامه صادرات، مشخص و حجم آن نیز در طول یک سال تعیین می‌شود تا تولیدکننده و بازار، تکلیف خود را بدانند اما متاسفانه در کشور ما بحث صادرات سلیقه‌ای است و با یک تصمیم مقطعی صادرات آزاد یا قطع می‌شود که در نهایت دود آن به چشم تولیدکننده و صادرکننده می‌رود.

کد خبر 45572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =