بی‌‎ثباتی مقررات سبب غفلت از ظرفیت‌های ویژه صادراتی کشور شده است

معاون سابق وزیر جهادکشاورزی، بی‌ثباتی در تدوین مقررات و تصمیم‌سازی‌ها را منشاء اغلب مشکلات و چالش‌ های کشور در بخش صدور محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: برای مقابله با این روند و پیشگیری از افزایش خسارات به این بخش باید از اتخاذ تصمیمات فوری و نامطلوب بر این بخش اجتناب شود.

حسین شیرزاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با انتقاد از تداوم بی ثباتی ها در تنظیم و تدوین آیین نامه ها و مقررات حاکم بر صادرات محصولات کشاورزی، افزود: متاسفانه تداوم این رویه در چهار سال گذشته باعث شده که توفیق چندانی در این بخش حاصل نشود.

وی افزود: برقراری مشوق‌ها و تسهیلات ویژه و هدفمند به منظور توسعه صادرات و دستیابی به سهم بیشتری از بازارهای جهانی و روزآمد کردن تکنولوژی تولید به منظور ارتقا کیفیت محصولات، از مهمترین محورهایی است که به دلیل تعدد و تنوع مقررات غیرکارشناسانه و بی‌ثبات، در سال‌های اخیر مورد غفلت واقع شده است.

شیرزاد با اشاره به تبعات این نابسامانی در تصمیم‌گیری‌ها، گفت: ایجاد ظرفیت‌های جدید «ویژه صادرات» در بخش‌های مختلف کشاورزی و کاهش هزینه‌های صادرات به منظور رقابتی کردن محصولات کشاورزی، از مهمترین بازخوردهای بی‌ثباتی در رویکردها است.

وی ادامه داد: بازارسازی و حفظ و نگهداری بازارها (تنوع تولید و بازارها، معرفی محصولات تازه و بازارهای تازه، بسته‌بندی تازه، ترکیبات تازه) از دیگر موضوعاتی است که در سال‌های اخیر نادیده گرفته شده است.

معاون سابق وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل غفلت‌های انجام‌شده سهم قابل‌توجهی از صادرات کشور را با وجود ظرفیت‌های بسیار در حوزه تولید و صادرات از دست داده‌ایم. علاوه بر این تحریم و نوسانات ارزی نیز به این امر بیشتر دامن زده و سبب التهاب در اقتصاد کشور شده است.

شیرزاد بیان کرد: مطابق مطالعاتی که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده دو گروه صنعتی صنایع معدنی و غذایی خیلی تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرند و تأثیرپذیری آن‌ها نسبت به سایر صنایع مانند خودروسازی بسیار کم است، بنابراین باید راه‌های تسهیل امور صادراتی فراهم شود.

وی با اشاره به بازارهای هدف محصولات صادراتی در بخش کشاوری و اهمیت نقش‌آفرینی در هر یک از آنها، یادآور شد: طی بیست سال اخیر مهمترین کشورهای بازار هدف این محصولات به ترتیب اهمیت کشورهای عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، روسیه و برخی کشورهای اروپایی بوده که امروزه به دلیل اتخاذ سیاست جایگزینی واردات برخی از محصولات، از مشتریان نامطمئن محسوب می‌شوند و تغییرات چندانی در این فهرست مشاهده نمی‌شود.

شیرزاد با تأکید بر اینکه تولیدات صنایع تبدیلی کشاورزی و معدنی وابستگی به ارز ندارند، خاطرنشان کرد: در بسیاری از بخش‌های کشاورزی مانند تولیدات باغی و زراعی و همچنین تولید گوشت سفید و تخم‌مرغ ظرفیت تولیدی زیادی داریم اما بخش قابل‌توجهی از آن‌ها به ارز نیاز دارند، اما برخی از تولیدات بخش کشاورزی گلستان مانند سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، کلم، کاهو، خیار، محصولات باغی و گیاهان دارویی و تولیدات صنایع تبدیلی این بخش مانند آرد و رب گوجه‌فرنگی جنبه صادراتی دارند و تولید آن‌ها هیچ وابستگی به تأمین ارز ندارد.

وی در پایان اظهار داشت: کشور در شرایط فعلی ظرفیت‌های صادراتی و ارزآور بسیاری دارد که به دلیل غفلت‌های انجام‌شده هنوز در پیچ‌وخم مشکلات برای تولید، توسعه و بازاریابی گرفتار شده‌ است، همچنین تولیدات بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی در برخی از استان‌ها خواب بازارهای خارجی را می‌بینند که باید دولت جدید برنامه‌ای ویژه برای تسهیل در بخش صادرات داشته باشد.

کد خبر 45603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =