دست انداز  بانکی-بیمه ای در مسیر روابط ایران و آلمان

مقامات آلمانی در سفر اخیر رییس اتاق تهران به این کشور چالش های بانک و بیمه ای را دو موضوع مهم در مسیر روابط اقتصادی دو کشور اعلام کردند

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گزارشی سفر رییس این اتاق و هیأت همراه وی به آلمان را تشریح کرد. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، سفر کاری هیأت تجاری اتاق تهران بعد از 6 روز در حالی به پایان رسید که گریگور وولف، عضو هیأت مدیره فدراسیون تجارت آلمان با اشاره به موضوع توافق هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها از علاقه اعضای فدراسیون تجارت کلان آلمان به همکاری با ایران خبر داد و در عین حال بر ضرورت رفع مشکلات بانکی میان دو کشور تأکید کرد. وی افزود: «دست و پای شرکت‌های آلمانی برای همکاری با ایران را تنها قوانین و مقررات دولت این کشور نبسته است بلکه نیم‌نگاهی نیز به قوانین تابعه آمریکا در مواجهه با ایران دارند از این رو، شرکت‌های آلمانی در حال حاضر در بخش فاینانس با ایران به شدت محتاطانه عمل می‌کنند.» وی از مذاکرات و لابی‌گری این فدراسیون بزرگ تجاری آلمان با برخی بانک‌های آلمانی برای برقراری روابط با ایران خبر داد و افزود: «در حال حاضر مذاکرات خوبی را با بانک تجارت ایران و آلمان و برخی دیگر از بانک های این کشور آغاز کرده‌ایم.»

در این دیدار همچنین، نماینده وزارت همکاری‌های توسعه‌ای آلمان در فدراسیون تجارت کلان این کشور نیز طی توضیحاتی از برخی کمک‌های نقدی این وزارتخانه به سرمایه‌گذاران آلمانی برای ورود به بازار ایران خبر داد. وی گفت: «وزارت همکاری‌های توسعه‌ای آلمان به شرکت‌های این کشور که بتوانند شرکای خود را در ایران پیدا کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری کنند، تسهیلات مالی در نظر گرفته است.» وی افزود: «در حال حاضر هر یک از شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی که قصد سرمایه‌گذاری مشترک در ایران را داشته باشند می‌توانند از کمک نقدی تا سقف 200 هزار یورو برخوردار شوند.» به گفته نماینده وزارت همکاری‌های توسعه‌ای آلمان، شرکت‌های آلمانی می‌توانند برای پروژه‌های بزرگ‌تر در ایران تا سقف 800 هزار یورو تسهیلات دریافت کنند و برای دریافت تسهیلات بیش از یک میلیون یورو نیز می‌توانند با مجوز سایر وزارتخانه‌های مربوطه این کشور نسبت به دریافت تسهیلات همکاری با ایران استفاده کنند. وی خاطرنشان کرد که شرکت‌های آلمانی برای استفاده از این تسهیلات باید نیمی از هزینه‌ پروژه‌های همکاری با ایران را پرداخت کرده باشند.

در این دیدار رییس اتاق تهران نیز با اشاره به توان شرکت های داخلی در دوران تحریم در جهت خودکفایی اقتصادی به دو معضل کمبود سرمایه و نبود تکنولوژی جدید در 10 سال اخیر اشاره کرد و افزود: یکی از وظایف اصلی نهادهای اقتصادی آلمان در مسیر برقراری مناسبات تجاری دو کشور، مذاکره و گفت‌وگو با دولت آلمان برای تسهیل امور بانکی و بیمه با ایران است چرا که در حال حاضر، احیای همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور فدای سیاست‌های دولت آلمان شده است و حال آنکه سایر دولت‌های اروپایی از جمله فرانسه و ایتالیا مشکل بانکی و بیمه خود با ایران را برطرف کردند و توانستند سریع‌تر از آلمان وارد همکاری‌های اقتصادی با ایران شوند.

رییس اتاق تهران در ادامه افزود: «بیمه هرمس آلمان اعلام کرده است که به دلیل بدهی 500 میلیون دلاری ایران، هنوز نتوانسته به چرخه همکاری‌های اقتصادی دو کشور پا بگذارد در حالی که این رقم ناچیز به دلیل تحریم‌های مالی از سوی ایران بازپرداخت نشده است.

در این رابطه رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان در گفتگو با اگزیم نیوز اعلام کرد: در راستای حل و فصل واهمه موجود از برقرای مجدد روابط بانکی، هفته آینده هیئتی از طرف خزانه داری آمریکا به آلمان می‌روند تا برداشت‌ یکسانی در مورد لغو تحریم ایران به دست آورند. امید یراقی افزود: این مذاکرات در جهت مشخص شدن چارچوب ها و شفاف سازی لغو کامل تحریم های مالی و بانکی علیه ایران انجام خواهد شد.

وی همچنین گفت: در مذاکراتی که بین بانک EIH هامبورگ آلمان با شرکای ایرانی این بانک شامل بانک تجارت، ملت و صنعت و معدن صورت گرفت، قرار شد با توجه به اتمام فرآیند برقراری سوئیفت تا 26 فوریه مطابق 7 اسفندماه 94 کلیه بانک های ایرانی به بانک EIH آلمان متصل شوند و حوالجات بانکی دو کشور از این طریق برقرار گردد. یراقی افزود: این مذاکرات قدم اول احیای روابط بانکی دو کشور به حساب می آید و براین اساس همه ی شرکت های آلمانی می توانند از طریق بانک EIH هامبورگ با ایران وارد مراودات تجاری شوند و برای قدم بعدی امید می رود به زودی با حل موانع زیرساختی و ارتباطی ارتباط مستقیم بانک های آلمانی و ایرانی امکان پذیر گردد.

کد خبر 4561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =