پتانسیل های جایگزینی یورو به جای دلار

ارزش ریال با نوسان نرخ مرجع (دلار) دچار تغییرات می شود در صورتی که هم اکنون می توانیم ارز دیگری را جایگزین دلار کنیم این موضوع ارتباطی به پوشش ریسک معاملات ندارد

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: با توجه به رشد صنایع مختلف  و مدیریت صحیح  آن ظرفیت صادرات بیش از 80 میلیارد دلار داریم. عضو هیات مدیره اتاق بازرگاني ايران و فرانسه با اشاره به اینکه تبادلات تجاری بر مبنای نرخ یورو صورت گیرد به اگزیم نیوز گفت: وابستگی به دلار موجب شده تا، دلار ارز مرجع برای تبادلات تجاری باشد در صورتی که این موضوع هیچ الزامی ندارد، در حال حاضر برخی کالاها به صورت توافقی با نرخ یورو مبادله می شوند.

محمدرضا نجفی منش افزود: ارزش ریال با نوسان نرخ مرجع (دلار) دچار تغییرات می شود در صورتی که هم اکنون می توانیم ارز دیگری را جایگزین دلار کنیم این موضوع ارتباطی به پوشش ریسک معاملات ندارد، چرا که همه ارزها متناسب با تحولات روز دچار نوسان قیمت می شوند، بنابراین اگر معاملات بر مبنای یورو انجام شود عملا تغیر خاصی در پوشش ریسک معاملات صورت نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: مبنای معاملات بسیاری از کشورهای اروپایی یورو و کشورهای حاشیه خلیج فارس دلار است این تفاوت تاثیری بر پوشش ریسک معاملات یا تغییر قیمت‌های جهانی محصولات، پیامد های منفی یا مثبتی ندارد، در اصل یک سیاست پولی است که بانک مرکزی با در نظر داشتن تعاملات سیاسی تصمیم گیری می‌کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به مشوق‌های صادراتی بیان کرد:  اکثر کشورها  برای حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان مشوق‌های صادراتی از جمله حذف مالیات، تقویت بیمه صادراتی، کاهش هزینه حمل و نقل و... در نظر می‌گیرند اگر این کار به معنای واقعی در کشور اجرا شود نتیجه مثبتی به همراه خواهد داشت.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگاني ايران و فرانسه با اشاره به صادرات بیش از 80 میلیارد دلار بیان کرد: با توجه به رشد صنایع مختلف در کشور، طرفیت صادرات بیش از این میزان داریم اما باید مدیریت و برنامه ریزی منظمی در نظر گرفته شود.

کد خبر 4565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =