حضور در نمایشگاه های اکسپو و دموتکس آلمان را برای خودنمایی فرش ایرانی از دست نخواهیم داد

رئیس مرکز ملی فرش بر ضرورت تلاش بیشتر برای معرفی هنرصنعت فرش دستباف ایران به جهانیان تاکید کرد و گفت: از آنجا که حضور در نمایشگاه‌ های مهمی مثل اکسپو و دموتکس آلمان بستر خوبی برای عرضه و معرفی هرچه بیشتر توانمندی های هنرمندان ایرانی است، امکان بهره گیری از این فرصت را از دست نخواهیم داد.

فرحناز رافع روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره ضرورت گسترش تجارت فرش میان ایران و روسیه، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما برای توسعه صادرات فرش دستباف ایرانی، راه‌اندازی خانه‌های فرش در کشورهای مختلف از جمله روسیه است، زیرا مطابق برنامه ششم توسعه، وزارت صمت ملزم شده تا این خانه‌ها را در کشورهای هدف صادرات فرش دستباف ایرانی ایجاد و راه اندازی کند.

وی با بیان اینکه کنسرسیوم‌های صادراتی و نمایشگاه‌های فرش در فرودگاه امام خمینی(ره) از جمله اقداماتی است که پیش از این برای بهبود فضای صادرات فرش دستباف ایران ایجاد شده است، گفت: با حضور در نمایشگاه‌های مهم بین المللی می توان بخش زیادی از توانایی ها و پتانسیل بافندگان این هنرصنعت را به علاقه مندان دنیا نشان داد، لذا در تلاش هستیم تا با نیاز سنجی و انعقاد قراردادهای همکاری به معرفی هرچه بیشتر این هنرصنعت و صادرات فرش دستباف کمک کنیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نه فقط افزایش صادرات فرش دستباف، بلکه هدف اصلی مدیریت جهان در این عرصه را دنبال می‌کند تا از این طریق به فرهنگ‌سازی استفاده از این هنرصنعت ایرانی بپردازد، اگرچه تحقق این مهم از طریق حضور در نمایشگاه‌ها و حراج‌های بین‌المللی، بازاریابی، اعزام هیات‌های تجاری و راه‌اندازی خانه‌های فرش عملی می‌شود.

وی در ادامه توسعه بازار، ترویج و ارتقا کیفیت فرش دستباف را از اولویت‌های کاری وزارت صمت ذکر کرد و افزود: پنج پروژه ذیل این اولویت تعریف شده که در این راستا ایجاد خانه‌های فرش در کشورهای هدف صادراتی را دنبال خواهیم کرد.

رافع اضافه کرد: خانه های فرش متکی به توان بخش خصوصی خواهند بود، ایجاد این خانه ها در قانون ششم توسعه  ابلاغ شده و شیوه نامه‌های آن تدوین و مورد تایید سازمان توسعه تجارت ایران نیز قرار گرفته است.

وی درباره شیوه راه‌اندازی خانه فرش در کشورهای خارجی گفت: تاکنون افرادی برای احداث خانه‌های فرش نه‌ تنها در روسیه بلکه در کشورهای فرانسه، ایتالیا، چین و امارات متحده عربی اعلام آمادگی کرده اند لذا افرادی که علاقه‌مند به ایجاد خانه‌های فرش باشند می‌توانند در کشورهای یادشده این مراکز را راه اندازی کنند، هرچند خانه‌های فرش باید با همکاری بخش خصوصی تاسیس شوند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه‌داد: علاوه بر آموزش افراد برای معرفی فرش دستباف ایرانی در این خانه‌ها، دانش‌آموزان نمونه و نفرات برتر المپیادهای فرش نیز به این خانه‌ها اعزام خواهند شد تا به تشریح و بیان طرح‌ها، نقشه‌ها و داستان‌های فرش‌های ایرانی بپردازند.

رئیس مرکز ملی فرش در پایان ابراز امیدواری کرد که راه اندازی خانه‌های فرش باعث گردد تا فرش دستباف ایرانی با شناسنامه، شفاف و با ارزش افزوده بالا در دنیا ارائه شود و بازارهای مناسبی برای آن ایجاد شود.

کد خبر 45657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =