عرضه پایدار راهگشای توسعه صادرات در کشور است

رییس سابق سازمان توسعه تجارت معتقد است: برای تداوم در روند صادرات کشور و حرکت به سمت افزایش حجم صادرات غیرنفتی باید زیرساخت های لازم از جمله قوانین و مقررات مربوطه را برای عرضه پایدار فراهم کنیم.

مجتبی خسروتاج روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز در همین ارتباط بر ضرورت تلاش برای گسترش حضور در بازار روسیه تاکید و تصریح کرد: البته برای تحقق عرضه بیشتر کالاهای ایران در بازار بزرگ روسیه، باید تدابیر لازم با هدف افزایش تولید و عرضه به شکل پایدار و ارتقا کیفیت محصولات تولیدی نیز فراهم شود.

او ادامه داد: به طور مثال زمانی که قصد دارید کالای تولیدی خود را از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه عرضه کنید آن‌ها از شما می‌خواهند که ۶ ماه قیمت محصولات خود را تغییر ندهید و شما باید تمام این قوانین را رعایت کنید.

رییس سابق سازمان توسعه تجارت بیان کرد: باید نیاز بازار و تقاضا برای هر محصول غذایی که قرار است در این کشور به صورت مرتب، هفتگی و در چارچوب پایدار بررسی و عرضه شود چرا که عمده محصولات مورد نیاز در روسیه از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌روند و آنها اجازه ندارند مانند ایران قیمت‌ها را روزانه تغییر دهند.

خسروتاج با بیان اینکه پایداری عرضه و ثبات قیمت موضوعی بسیار با اهمیت برای تثبیت حضور در بازارهای جهانی است، گفت: کدام برند فعال ایران در حال حاضر این امکان را دارد که چنین تعهدی بدهد چرا که جدا از نوسانات نرخ ارز و دیگر شاخص های اقتصادی، تغییرات فصلی قیمت هم در کشور بسیار زیاد است که این معضلات صادرات را با نارسایی های متعددی مواجه می کند در حالی که برای توسعه صادرات به روسیه باید عرضه پایدار  داشته باشیم.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت از تغییرات متعدد در قوانین صادراتی انتقاد و تصریح کرد: این در حالی است که دستگاههای اجرایی پس از بروز هر مشکل در بازار محدودیت‌های صادراتی اعمال می‌کنند که عمده این نارسایی ها به گوش رایزنان بازرگانی دیگر کشورهای حاضر در ایران می رسد و همین امر باعث بازنگری در مراودات آنها  با تجار ایرانی می شود.

وی بیان کرد: به طور قطع این کشورها برای توسعه تجارت با هر کشوری از رایزنان بازرگانی خود جدیدترین تغییرات و مقررات کشور صادرکننده را پیگیری‌ خواهند کرد و از موانع موجود در مسیر صادرات مطلع خواهند شد و همین امر مانع از توسعه تجارت بین ما و دیگر کشورها از جمله روسیه خواهد شد.

خسروتاج در پایان افزود که برای افزایش حضور در دیگر بازارهای جهان و بزرگ باید موانع موجود در مسیر صادرات را برطرف و در روند عرضه و قیمت محصولات تولیدی ثبات ایجاد کرد.

کد خبر 45659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =