مردم منتظر کارت‎های اعتباری خرید کالا نباشند/بانک مرکزی یک‌طرفه تصمیم گرفت

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوزام خانگی آب پاکی را روی دست مردم ریخت و گفت: هیچ امیدی برای ارائه کارت‌های اعتباری خرید وجود ندارد، مردم منتظر این کارت‎ها نباشند. مشکل از اینجا بود که بانک مرکزی در این زمینه یک طرفه تصمیم گیری کرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا غزنوی در گفتگویی درباره طرح کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی افزود: این طرح از 25 مهر توسط تیم اقتصادی دولت اعلام شد امّا متأسفانه اجرایی و عملیاتی نشد.

وی ادامه داد: با اینکه بسته خروج از رکود دولت ،‌ 6 ماهه بود ،‌ 4 ماه از آن طی شد امّا این کارت ها، هنوز عملیاتی نشده و شرایط نامساعدی را برای مردم و تولیدکنندگان فراهم کرده است .

غزنوی گفت: به نظر می رسد مردم باید از این کارت ها قطع امید کنند و خرید خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح‌ ملی تولیدکنندگان،‌ وزارت صنعت ، معدن و تجارت و نمایندگان بانک مرکزی مشارکت داشتند افزود: مشکل اصلی، کاهش اعتبار این کارت از 10 به 6 میلیون تومان بود و بانک مرکزی در این زمینه یک طرفه تصمیم گیری کرد.

غزنوی اضافه کرد: تعداد اقساط این تسهیلات در توافق نهایی، 18 قسط بود که بانک مرکزی آن را به 12 قسط تبدیل کرد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوزام خانگی در باره وضعیت تولید هم گفت: این گونه نبود که تولیدکنندگان بدون برنامه تولید کنند بلکه شرایط رکودی که در اقتصاد جامعه حاکم است بر روی همه بخش ها تأثیر گذاشته است.

غزنوی افزود: بازار لوازم خانگی ایران، 5 هزار میلیارد تومان در سال است که اکثر مردم، این لوازم را در 6 ماه دوم می خرند. با اعلام این طرح، این کالاها در انبار ها ذخیره شد و مردم منتظر کارت های اعتباری خرید کالا شدند و نخریدند و  لذا تولیدات کارخانه های تولید لوازم خانگی، 4 ماه بیشتر از بقیه کالاها ‌در انبار ها ماند و این بی برنامگی موجب ضررهای زیادی برای تولیدکنندگان شد.

وی ادامه داد: بهترین راه مقابله با رکود، تحریک تقاضای مؤثر است و تقاضای مؤثر ،‌ تقاضایی است که در بازار،‌ منجر به مبادله اقتصادی شود.

غزنوی گفت: دولت از طریق سیاست های اعتباری می خواست تقاضای مؤثر را تحریک کند.

وی افزود: حدود 100هزار خودرو با ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی در کمتر از یک هفته فروش رفت پس تجربه نشان می دهد مشکل اصلی مردم ، مشکل تولید داخلی نبود بلکه کمبود درآمد بود.

غزنوی گفت: زیر ساخت های لازم برای اجرای این طرح از جمله پوزهای فروش مخصوص طراحی شده بود.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوزام خانگی گفت: اتاق فکر این طرح کم نظیر ترین تصمیم را گرفت و همه ابعاد این طرح را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کرد.

غزنوی افزود: اینکه توزیع در این طرح دخیل نشد این بود که علاوه بر کالاهای ایرانی ،‌ کالاهای خارجی هم در دست آنها بود و تجربه های موفقی ،‌تولید کنندگان در زمینه لوازم خانگی داشتند .

وی افزود : مشکل ما نظام تولید نیست بلکه ارائه نشدن کارت اعتباری از سوی بانک مرکزی بود.

غزنوی با اشاره به اینکه این طرح به خروج از رکود برای اشتغال کمک می کرد گفت : حدود 5 هزار میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شد و این مبلغ موجب بهبود شرایط تولید کنندگان می شد اما این اتفاق نیفتد و بسیاری از کارگران اخراج شدند.

وی گفت: تعداد زیادی از تولید کنندگان با بانک های عامل توافقاتی را انجام دادند که در حال اجراست و مردم می توانند محصولات و کالاهای تولید داخل را به صورت قسطی دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه این تسهیلات فقط برای خرید کالای ایرانی داده می شود، افزود: این طرح پس از اینکه طرح وام خرید کالای ایرانی موفق نشد توسط خود تولید کنندگان در حال انجام است.

غزنوی گفت: سال 94 در یخچال حدود 34 درصد ، در ماشین لباس شویی حدود 38 درصد و در اجاق گاز هم همین مقدار کاهش تولید داشتیم.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوزام خانگی ادامه داد: این شرایط به علت رکود حاکم بر صنعت است و مخصوص لوازم خانگی نیست بلکه مربوط به همه کالاهاست.

وی افزود: امیدواریم صنعت لوازم خانگی بتواند از طریق فروش قسطی کالاها موجب رشد اقتصادی و پول به چرخه تولید وارد شود.

غزنوی گفت: امیدوارم در یک ماه پایانی سال، مردم دیگر منتظر کارت های اعتباری نباشند زیرا کارت ها به نحوی که در کار کارشناسی تعامل شد ارائه نمی شود و مردم خرید خود را انجام دهند زیرا سال آینده به طور معمول، ممکن است کالاها افزایش قیمت داشته باشد.

وی افزود: زوج های جوان برای بیش از 18 هزار کارت ثبت نام کردند اما این کارت ها عملیاتی نشد و در فروشگاه ها حتی یک کارت اعتباری خرید کالای اعتباری ارائه نشد.

غزنوی گفت: خرید هر کالای لوازم خانگی خارجی موجب خاموش شدن چراغ خانه دو کارگر ایرانی می شود لذا مردم احساس مسئولیت کنند و کالای ایرانی بخرند.

وی افزود: لوازم خانگی تولید داخل در فناوری و به روز بودن نسبت به کالاهای خارجی رقابت می کنند و کم و کاستی ندارند ضمن اینکه در خدمات پس از فروش بسیار جلوتر از کالاهای خارجی هستیم.

کد خبر 4569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =